Individuální zjev osobnosti, na němž mu jediné záleží, osamocuje víc a více a vynímá postupně z prostředí, v němž zobrazený jednotlivec žije a jest kreslen. Toto životní okolí se Maxu Švabinskému jeví čímsi podružným proti tomu, co jest ve zjevu portretovaného nejosobnější. Dobře ví, ,že tak zvaná podobnost mezi modelem a portrétem jest konečnou výslednicí složek mnohých a různých: dofysiognomie, určované namnoze povoláním a zvyklostmi, jest povaha si~e vtištěna, avšak neprojevuje se vždycky stejně, nýbrž za určitého postoje a výrazu tváře, kdy pohyb takřka modeluje a zároveň odhaluje člověka. Proto umělci nestačí, aby studoval na svých modelech jenom jejich postavu a líce, aby se seznámil s jejich životem, činností a zálibami, aby je sledoval v klidu, v pohybu, při řeči a při chůzi; ovšem, nic z toho ze všeho nezanedbává. Ale především musí vyčíhati onen plodný okamžik bezděčného postoje a přesvědčivého pohybu, kdy jest osobnost nejvíce sama sebou, kdy se v skladném soustředění cele podává a takřka zrazuje světu, kdy v gestu a v mimice, v úsměvu neb v zachmuření odhaluje spontánně, nevědouc ani o tom, záhadu a zároveň kouzlo své jedinečnosti. Malíř na tento plodný okamžik číhá a vábí jej k sobě jako lovec, připravuje a chystá jej skoro metodou vědeckého exprerimentátora a na konec se mu ho dostane jako pravé milosti. Max Švabinský skoro nikdy nepropásl této požehnané chvíle, která jakoby bleskem osvětluje jednotu života duševního a zjevu zevnějšího. Proto jeho podobizny jsou něco více než pouhé úžasně věrné a spolehlivé snímky tváří a postav. Jsou to karakteristiky povah a duší, interpretace osudů zachycených zevními podobami, soudy o vůdčích lidech a statečná přiznání k nim. A protože Max Švabinský skoro programně zpodoboval typické, tvůrčí a vůdčí osobnosti našeho národního života, jest jeho dílo zároveň dušezpytným dějepisem české kultury za poslední lidský věk. V tom záleží nadosobní a národní význam podobiznářského tvoření Maxe Švabinského. * * * 17