Znalec literatury si vzpomene při těchto podobiznách na řadu jiných karakteristik současných, jež rovněž vznikly ze zevního popudu stranou hlavních děl tvůrčích, tvoříce k nim leckdy náběh a jinde genetický doprovod, na Šaldovy portréty západních básníků a myslitelů v Ottově Slovníku naučném; ani tuto není to pouhý smysl pro úplnost, co nutí zastaviti se u zapomenutých milníků při dráze za mistrovstvím. Z těchto jenom zkonstruovaných podobizen vyznamenal umělec sám hlavu N áprstkovu a to ne bez autokritiky tím, že ji zař.adil do přehledu svého díla portretistického. V dokonalém souhlase s neslavnostní, nepatetickou a skutečně civilní povahou N áprstkovou· vzkřísil kreslíř muže spravedlivého, jak jej nazval Julius Zeyer, v celém jeho prostém občanství. Tak, oděn pohodlně a staromódně, v širokém svém šosáku pod patriarchálním kloboukem chodíval pražskými ulicemi, vlídný a pozorný ke všem; tak si chytrýma svýma očima prohlížel své bližní i s jejich slabůstkami, předsudky a potřebami; tak zapřádal rozhovory s učenci i s dětmi, s měšťany i s literáty, zároveň moudré i žertovné, mírně se usmívaje a soukaje svou starobylou bradku. Max) Švabinský, který se s panem Vojtou od Halánků nemohl nikdy osobně setkati, seznamoval se sním z podobizen, z hovoru přátel a z vypravování jeho ženy - spolupracovnice tak dlouho, až se mu na konec přece zjevil v celé své jadrné, teplé a jaré osobitosti praktického filosofa, který ve své lásce spojoval Čínu s Amerikou. Evokační vloha mladého mistra přinutila tu Vojtu Náprstka k tomu, aby i jej sama pozdravil stejně jako po celý svůj mužný a stařecký věk pozdravoval ve svém pohostinném domě všecky množitele kulturního pokladu českého: "Nu, buďte nám vítán, kamaráde!" * * * N edlouho před prahem dvacátého století, ještě mnohem dříve,než sám dosáhl třicítky, se Max Švabinský jako kreslíř podobizen bezpečně nachází . a pevnou nohou nastupuje cestu, které pak již neopouští. 16