cenění velkých zjevů, poznal Max Švabinský, kde jsou naše kulturní paladia a postavil celé své umění syntese a karakteristiky do jejich nobilisujících služeb. * * * Z podobiznových děl, které by bylo lze nazvati uměleckou průpravou Maxe Švabinského, pojal do velkého souboru vyzrálý mistr ještě jednu hlavu, "největšího českého demokrata, Vojtu Náprstka". Není tvořena podle živého modelu, který tehdy již nežil; jest konstruována a kombinována podle fotografií jako početný podobiznový doprovod Švabinského v Památníku vydaném Českou Akademií k panovnickému jubileu. Jsou mezi nimi fysiognomie, které dávno vymizely z paměti a o nichž zůstaly nedostatečné obrazové dokumenty. S nimi se střídají tváře, o něž se výtvarné umění před tím několikráte pokusilo a které proto trvale žijí v představách potomstva. Kmitne se tu i několik hlav, zvláště 'básnických a výtvarnických, jež jenom předčasný skon vyřadil z družiny předchůdců a učitelů generace Maxe Švabinského. Opíraje se o kusé a nedokonalé pomůcky, které zkoumal a třídil s kritickým důmyslem historika, pracuje namnoze v cizině, jež ho však okřidlovala touhou po duševním bohatství domova, doplňuje zkušenost oka poznáním intuitivním a návodem sympatie srdce, domýšlel, rekonstruoval, slohově jednotil Max Švabinský tyto podobizny předáků vědeckého a uměleckého života u nás od r. 1848. Nezdařily se mu stejně, a mnohou z nich zavrhuje dnes sám jako pouhou parafrázi předloh, kdežto jiné působí doposud silou skladné a výrazné karakteristiky, zatlačivše úplně starší podobiznovou tradici o zpodobených osobách. Ani kdyby nebyl tento úkol, zevně vnucený mladému umělci, tolik obohatil jeho fysiognomickou zkušenost, kdyby ho nebyl přinutil vmýšleti se do tolika tváří a povah, nesmělo by ho býti zapomenu to: zde se po prvé počal zabývati velkými osobnostmi, k nimž se pak opětovně vtacel, až se na konec dobyl jejich typické a monumentální podoby, Palackým, Smetanou, Mánesem, Nerudou.