nepřátelsky a jaksi zavile pohrdalo celým oficiálním českým světem. Max Švabinský nepodléhal ani ve svých začátcích těmto silným předsudkům nechuti a neporozumění, které dodaly sice kritickým soudům jeho současníků pronikavosti, ale zároveň jejich polemickým projevům kruté příkrosti. Jemu šlo již tehdy o něco jiného, ano, protilehlého. Toužil se dokonale vmysliti do výrazných individualit z generace zralých mužů neb starců, na nichž spočívá klenba českého duševního života; chtěl na nich pochopiti rysy velikosti a monumentality; snažil se v jejich fysiognomii, prokreslené s pečlivou láskou, zachytiti odraz ducha a povahy. Viděl takto v šťastné tuše jinošství program celého svého života před sebou a již tenkráte spojoval jistotu cíle s bezpečností prostředků, jsa velmi záhy lidsky zralý a umělecky vyspělý. Podobizny, Hlávkova a Vrchlického jsou velice výrazným vstupem do podobiznářského díla Maxe Švabinského; ukazujíť ke dvěma hlavním tendencím v jeho galeri.i: první ke skladné monumentalitě, druhá k intimnímu d v v, o usevnenl. Obrovitý stařec Josef Hlávka, jemuž přísné oslovení zmizelo ve vodopádu patriarchálního vousu, kdežto v zamračených očích ustrnula pátravá nedůvěra, usedl ve své representačně zařízené pracovně jako hodnostář, plně vědomý svého důstojenství; od těžkého psacího stolu přes honosné křeslo až po šat zároveň vybraný i malebný mluví na obraze všecko o zámožném a mocném muži, který rád zdůrazňuje svou hodnotu. Zaujal pózu, Q níž jest přesvědčen, že působí a že vyjadřuje dobře jeho velkou společenskou cenu: hle, zde trůní grandseigneur české inteligence, uprostřed obrazů a knih, jejichž autorům byl mecenášem. Avšak tyto representační záměry osobivého zákazníka nezajímaly valně umělce; zpodobil na Hlávkovi to, kde se zrcadlí nikoliv důstojenství, nýbrž duše a osud. Z překrásně kreslených rukou čteme na ráz tvrdý a úsilný vzestup tohoto muže práce, v němž zůstal kusplehejce, a z pohl~du chladných očí, hluboce zasazených do myslivé lebky, k energickému nosu, oslovuje nás střízlivá, pochybovačná, tázavá inteligence. Obraz, do 13