přešlo svým nositelům do krve a do morku. Jedna - a snad právě nejčestnějšípodmínka této vášně osobnost poznati, pochopiti, vyložiti a konečně ji také uctívati, měla posvěcení etické. Byla to přísná, někdy až krutá láska k pravdě bez ohledu na to, zda jest osobně příjemná a obecně prospěšná; teprve v době, prošedší kázní neúprosného realismu, mohlo docházeti dokonalého naplnění staré, biblicky přímočaré slovo idealisty Palackého: "padni, komu padni!" Šlo-li o studium a pak o zobrazování osobnosti, nedopouštěl tento pravdymilovný smysl, aby se jí jakkoliv lichotilo, aby se vypouštěly rysy zkreslující tvář či povahu, aby se nějak zkrášlovala a upravovala podle potřeby povrchní líbivosti. Se souhlasem se dočetli čeští žáci u svého skotského učitele drsného citátu z puritánského hrdiny, který nechtěl svému podobiznáři prominouti ani jediné vrásky, jizvy nebo bradavice na svém zvětralém obličeji, jen když bude vystižena pravda karakterní ... ani oni nechtěli portretovati jinak a to nejenom líce, nýbrž také duši svých objektů. Ovšem, synové věku vědecky vyspělého věděli také, že pro vystižení svérázu v postavě a povaze výrazného jedince nestačí pouhá láska k pravdě a fanatická věrnost jí; opatřovali si tedy naukovou výzbroj tak složitou a tak vydatnou, že se o ní jejich otcům ani nezdálo. Naučili se dějezpytné heuristice, zatím neobyčejně vyspělé a zdokonalené, a ta jim poskytovala při shledávání pramenů a pomůcek pro poznávání individualit blahodějnou skepsi i schopnost přesného výběru. Nemusili se obávati, že podlehnou svodu tradice, lichotkám konvenčnosti, předsudkům populárním; před tím je kromě metodického vyškolení chránila vysoká míra kriticismu. A pak bylo rhožno postupovati při analytickém zkoumání individuality psychologicky a odstraňovati dobové, společenské a rodové slupky tak dlouho, dokud se nedospělo k individuálnímu jádru, jehož utváření nebylo pojímáno nikterak jednoduše. Avšak pod tímto rozborem,.na pohled naukovým, se tajila vlastně umělecká vášeň pijáků duší, básnická zvědavost na záhadu osobnosti, která je tak příznačná tvůrcům románů a dramat, neochabující chut dušezkumců, stále žá II