mantického šera vykročily jeho nejmohutnější výtvory v hellénské harmonido plného světla majestátním gestem, neodcizily ho přítomnosti. Zní vážil své velké typy mužnosti v myšlence i v č~nu, kterým ponechával vždy realistickou příznačnost doby, stavu i temperamentu, překládaje vše do monumentality. Nelichotil fysiognomHm mužů, jež modeloval vždy v soustředěné plnosti jejich postavy, neodňal jim však nic z ducha, přetvořivšího jejich hlavy. Dovedl vždycky ohromiti své vrstevníky vystupňováním toho, co laik nazývá na portrétu "podobnosti", avšak zároveň zavázal dějiny.k trvalé vděčnosti za to, že několik čelných strůjců duchovního života své vlasti pojal a zachoval v jejich podobě hrdinné. * * * Není dozajista náhodou, že soustavné a vyškolené úsilí zobraziti výtvarnou neb slovesnou podobiznou velké osobnosti českého života přítomného i minulého, vyšlo právě ze silné a mnohotvárné generace, která vystoupila na veřejnost v devadesátých letech minulého stoleti.Pokolení to se klamalo samo o sobě, mínilo-li ve svých začátcích, že připravuje půdu společenskému kolektivismu a vítězné hromadnosti a že dochází zvláště hlubokého pochopení dějin, svádějíc je na příčiny a podmínky sociologické; byly to jenom časové programy, kterým se, bohudík, nedostalo realisace a právě nejméně od výrazných zástupců této generace. Zcela naopak, zde nastupovali velice příkří individualisté, kteří svou celou, jak životní, tak uměleckou praksí vyznávali až nesnášenlivý kult osobnosti. Každá individualita byla těmto odpůrcům nivelisace tím dražší, čím více se vypínala nad průměr a zajímala je tím naléhavěji-, čím složitěji byla organisována. V oblasti ducha a tvoření stavěli výjimku nad pravidlo a osobnostní zvláštnost nad typ. Nehájili pouhou náhodou názor, že v umění není než slohu individuálního, který obráží citlivým zrcadlem individuální jedinečnost svého tvůrce; každá věta, každá metafora, každý tropus, jež byly za těchto saturnalií individualismu stilisovány, nasvědčují, kterak toto pojeti 10