štěsti s tichou ušlechtilou pani rozvraci Emilovi jeho přitel doktor Rok; rozsáhlé slovesné dUo o Domě žen. k němuž se Saroch po léta soustředí. vrhá sám po dokončeni do ohně; blouděni světem. jimž po dědově vzoru chce uniknouti JI děsu z prázdna". nepřináši mu úlevy; ruka, kterou mu k záchraně nabizi Marie Bradlerová, přicházi pozdě - Emil Saroch umirá náhodou s nebezpečným poznánim, že p ráz d n oh o por azi 10. V létech. těsně před válkou a v prvnim jejim obdobi jal se Viktor Dyk zpracovávati podle hotových náčrtů přiběhy šarochovské a uveřejnil několik ukázek v Lumiru a Samostatnosti r. 1912-1915. Ačkoliv právě tehdy politická inspirace silně zasahovala do jeho básnického tvořeni a ačkoliv události zahranični i domáci, prudce se valící na hlavu i srdce činného publicisty a politika, stále intensivněji vzněcovaly v něm "děs z prázdna, jež se před námi všemi rozvirá. jež ohrožuje národ, ježtarasi cestu do budoucnosti". přece nesáhl především k osudům Václava. nýbrž Emila Sarocha, ke konfliktům a katastrofám milostným a rodinným. do sféry intimni a i nejintimnějši. Kapitoly Rán o, E pilo g pře d e hry a Z ach rán c e jsou vyváženy z Emilovy tulácké mladosti, patnáct hlav rozsáhlého Z á věr u, (s hlavnimi motivy Domu žen. M. Brandlerové a smrti Emilovy) z konce jeho prohraného života, dohasÍnajicího u vědomi marnosti na venkově, ale umělecké provedeni jest v obou skupinách stejné. Jsme tu v blízkosti oněch psychologických povidek, jaké Viktor Dyk shrnul do svazků P i s eňo vrb ě a Pl ihod y, epigramatickým slohem psaných a pesimisticky neb hořce resignovaně vyhrocených novelistických analys osudů na pohled všednich a zpravidla dovozuji 288