ské dědictví bez šarochovského úsměvu. Touhu po dálce. 1'ouhu po slávě. Touhu po dobrodružství. Ale také děs z prázdna. Tento se dostavuje u Emila ~arocha zpravidla dříve, než jest mu přáno pocítiti uspokojení z dobrodružství. V úsilí, sepnouti vnuka těsněji s dědem, pojímá Viktor Dyk tohoto "debutanta jiné doby" jako typického zástupce "třetího kolena", jež jest po tvůrčích dědech a dovršujících otcích předurčeno k pouhému epigonství. Sedmnáctiletý studentík Emil, který brzy po dědově smrti opouští domov a školu, zažívá tuto kletbu marného a nesmyslného osudu nejprve v horkém a zahanbujícím berlínském dobrodružství erotickém s Boženou Medunovou, kde mu pfipadl pochybný úkol zástupce; mladý akademik, jemuž pom&y dovolují vyhnouti se chlebnímu studiu, zkouší to i v literatuře, v níž vzbudí pozornost zcela pomíjivou a kde jest předčasně zapomenut, aniž ho kdo pohřešuje. Tragická episoda lásky s Boženou Medunovou jest poslední. partií Emilova příběhu, jež byla v druhé versi vypracována; ostatek jest načrtnut v pouhých nápovědech. Zvláště hořké literární zkušenosti Emilovy, doprovázené ukázkami jeho veršovaných i prosaických improvisací na téma "horror vacui", nepostoupily nad stadium nahých subjektivistických záznamů, připomínajících slovesné počátky Dykovy. V zamýšleném třetím díle (nazvaném rovněž jako celek Děs pře d p ráz dne m) měl se patrně rodinný román resignovaného maloměstského patricia Emila ~arocha křížiti s posledním aktem z tragikomedie spisovatele, vrátivšího se po létech marně k literatuře ...,... a vše mělo opět, jako kdysi verše básnického začátečníka, vyzníti únavou, smrtí, výčitkami. Rodinné 287