- kolem Emila ~arocha, hmotně zabezpečeného a vnitlně rozvráceného diletanta života a poesie. Děd Václav vystupuje pcozatÍm jenom episodicky v průpravném, prvním díle a to ani ve zvláště důvěrném dorozumění s vnukem, ani ve funkci politického hrdiny, nýbrž spíše jako neklidný duch, puzený z pokojného domova fantomem dálky a dobrodružství - i on, jako později jeho vnuk, prožívá děs z prázdna jen v okruhu subjektivním a to namnoze v zrcadlení romantickém, na něž se i Emil ~aroch dívá s jistou dávkou ironie. Též on, ale s větším úspěchem než Emil, usiluje v důsledném individualismu o odvahu "býtl~ čím jest". A již v tomto původním znění se kupí kolem "cikána" Václava ~arocha, doprovázeného starým francouzským chansonem o Marlboroughovi, rodinná tragika, jejímiž nositeli jest jeho žena a "strýc" Theodor; jako v podání definitivním jest tento statečný a skeptický exotik folií k Václavu ~arochovl', prožÍvaje v jiných oblastech stejně mučivý horror vacui; vnitlnÍ život tohoto Odyssea i čekajícÍ Penelopy, Emilky ~arochové, se ilustrujI již zde úryvky ze starých listů a denIků a zprávami tety Terézy, sestry Emilčiny. Konec Václava ~arocha, který tak mocně zasáhl do osudů Emilových, jest však v každé versi jiný: v první hyne děd pii srážce vlaků v Německu na cestě do Norska, v druhé umírá klidně v otcovském domě, když byl vyzval vnuka k společné romantické pouti do ději~ a na mIsta své mladosti X pozdějšÍ "jízda na Kytheru" jest tu zcela jasně preformována i to se zletelnou perspektivou d'o osudů Emila ~arocha, jehož osobní ,.děs pled prázdnem" stále zůstává ústředním tématem:(děd Václav ~aroch, spíše romantický poutník než revoluční politik, přestává svou smrtí býti vnuku cizím a odkazuje mu Š8rochov 286