dokument publicistického umění a národní statečnosti připomenut byl tímto souborem; mnohá jednotná snaha veřejně výchovná vysvitla teprve nyní v souvislosti vývojové; i k básnickým dílům přibyla velmi cenná pozůstalost veršovaná. Kromě několika burleskních balad tvořil její jádro roj epigramů, spíše hravě rozmarných než satiricky dravých a pak rozkošný malostranský feuiJIeton ve verších "Letní vzpomínky" (z r. 1888), prosycený milostným kouzlem jinošství .•. ještě po smrti potěšil· tu českého čtenáře Neruda humorista. Ale národu z celé Nerudovy pozůstalosti nejdražšími zůstšly "Zpěvy páteční," malý cyklus vlasteneckých básní z let 1880-1887. J"ou ovšem pouhým zlomkem rozsáhlejšího plánu, který byl porušen několika skladbami původu nahodile příležitostného a Neruda sám si představoval monumentálnější výstavbu celku, určeného potřebě velkých chvil národních jako Smetanova "Libuše", ale i to, co bylo provedeno, stačí na breviář vlastenecký. Nejinak než polští mesianisté-romantikové pojal Nernda ideu národni nábožensky a mvsticky: Čechové, lid lví, usedlý v zemi kalicha, obětoval se za svobodu lidstva, ale v jejím znamení opět vstane k poslání vůdčímu. Jak hořko, ale jak slavno jest žiti v zemi věčného Velkého pátku; jak opojno, ale jak i odpovědno náležeti k národu, jehož heslo zní "jen dáll"; jak krásné jest zapříti sebe sama a chystati budoucnost, kdy vzejde v Čechách bílý den a plno růží kolem I" Tuto zvláštní syntésu národního liberalismu a citové ekstase politických nadějí a osobních paroxysrnů, chmurných sebeobžal.ob a jásavých tušení vyslovil Jan Neruda zcela osobitým slohem, který má z "Písní kosmických" hymnicl<ý vzlet a z "Ballad a romancí" výraz formulovitě zkrojený a prostonárodně hutný. Jan Neruda zhustil v těchto desíti zpěvech celý svůj vývoj, od evropanství k národnosti, od záporu ke kladu, od skepse k víře, od nedůvěry k lásce, svou sebezapíravou dráhu pokory a 24