těžké a osudné choroby, která brzy po vydání tohoto dUa Nerudu přepadla. Změnila nadobro jeho způsob života; z duchaplného společníka učinila mrzutého samotáře; literárního organisátora odvedla od veřejného ruchu; zmařila činnost zpravodajskou a ztrpčila i povolání žurnalistické. Než, pro duchy opravdu veliké bývá i utrpení inspiraci a hlavně prohloubením - to se mělo nyní osvědčiti také na Nerudovi. Teprve v této době nabyla jeho epika klasické prostoty ft věčné lidskosti, teprve ted vytryskl plný proud jeho lyriky důvěrné, teprve ted se vlastenecký verš Nerudův povznesl k výši tragické. Těžce nemocní lidé rádi bloudívají myšlenkami v době dětství a utíkají se ve vzpomínce do ochranného náručí mateřského; náboženské představy dětinské se jim zdají úlevou a osvěžením; oprošťujíce se tváří v tvář smrtí nalézají nový vztah ke svým rodovým a plemenným kořenům. Z takových podmínek vznikala Nerudova poslední kniha epická "Ballady a romance" (1883), jejíž prostonárodní erbenovský sloh potvrzuje, že u Nerudy se dokonal obrat k lidové tradici, napověděný leckde již v knihách veršů a hájený nejednou úvahou teoretickou. Jako Čelakovský neb Erben, podává také Neruda ohlasy a to podle látek i podle slohu; rysy převzaté z prostonárodního podání seskupuje, násobí, prohlubuje; skoro dětský primitivism lidového výrazu dovede zachovati s jemným taktem až do dlisledků. Z výpravné písně lidově tradiční, jak ji uchovaly sbirky Erbenovy a Sušilovy, nepřevzal uvědomělý umělec jenom spád dějově dl'8malický, ale i živel zdobně popisný a ten sám vypracoval leckde se zálibností, ano s virtuositou: tímto spojením živlu epicky kresebného a lyricky arabeslwvého připominá Neruda místy Manesa, kdežto hlu boká a čistá citovost teple proudicí všemi látkami uvádi na mysl geniálně samostatný způsob, kterým se Smetana zmocnil motivů hudební tradice národní; takto tři sourodí duchové,kteřisi v životěi ve tvorbě navzájem roz 21