kosmopolitické, sdružené kolem ča.sopisu "Lumíra", který r. 1872 Neruda sám zakládal. Zvláště z básnické knihovny "Poetické besedy", v niž od r. 1883 shromažďoval všecky význačnějšÍ poety, byl patrný Nerudův důraz na domácí látky i formový svéráz vedle sklonu objektivistického, cenícího epiku výše než lyriku. Toť doba Nerudovy zralosti, jevící se stejně v oboru výpravné prósy jako poesie; ale naopak Neruda žurnalista zřetelně umdléval. Když se postupně kolem r. 1880 zřekl úkolů kriticky zpravodajských a omezil jenom na besídky pod čarou označované oblíbeným stejnoramenným trojúhelníkem, oním "známým třírohým kloboukem, pod nímž čtenář nenalézal síce nikdy cop, ale za to kudrlinek vtipných a žertovných hojnost" přestal čtenáře vychovávat a prostě jej bavil, druhdy dosti nuceně, nudě se sám pří násilné robotě feuiHetonistově. Na rozkvět i vyzrání Nerudova povídkového umění v létech sedmdesátých působily stejnou měrou životní zkušenosti v cizině jako pronikavé studium skutečnosti domácí; z cest si přinášel rozsáhlou znalost duševních typů, mravů, fysiognomií; v pražském domově se učil podrobnému a pečlivému pozorování malebných postava postaviček hlavně těch, v nichž dožívala starodávná, maloměstská Praha ueb kterými hlásila se sociální bída rostoucí metropole. Jako povídkář dbal Neruda především povaholuesby a zpravidla se na ni obmezoval; při vší lásce k životní pravdě a při veškerém postřehu v pravdě realistickém, zůstával mistrem genrové drobnokresby, kterému stačí ojedinělý'; případ bez souvislosti se společenským celkem a jehož nevábí mravoUčná celistvost. Značný pokrok proti starším arabeskám jeví se ve výpravném soustředění, v rychlém spádu, v mluvě životné, názorné a úsečné; není sporu, že se tu učil povídkář vydatně od žurnalisty. Co dodává Nerudovým povídkovým obrázkům jedinečného plivabu, toť jejich jasný a svěži ]" .1,.)