který po dvacet let málem denně sedával v "Prozatímnim divadle", posuzoval nejen novinky, ale i reprisy, nejen dramatiky, ale i herce, režiséry, dramaturgy, řešil časové otátky ležící na rozhraní jeviště a literatury, Neruda byl mnohem více než spolehlivý kronikář a mlž shovívavý soudce. Čteme-li jeMě dnes pět svazků, kam zahrnuta všecka úroda této klopotné práce referentské, ochotně přizpůsobující volná stanovíska estetická potřebám časovým, stojí před námi jednak moudrý vychovatel vkusu obecenstva málo vzdělaného, jednak neunavný průkopník Národního divadla, do jehož zlatých síní však tragickým nedorozuměním Jan Neruda vůbec_nevkročil. Pojednávaje o hereckých výkonech proslovil důrazný požadavek českosli v umění českém; ten byl mu východiskem v památném boji za Bt::dNcha Smetanu; ten se osvědčil jako &polchlí vé vodítko při rozborech děl výtvarných a pH oceilování národních hodnot J. Manesa a V. Levého i k němu se dopl'acoval i v krítice literární, když postupným vývojem překonal proti vlastenecké světooběanstvl a mezinárodní humanismus svých revolučních začátků. Nerudova všecka literárni kritika, af vycházela v denních listech, nebo v revuích "Obrazy života" a později "Osvětě", má ráz příležitostný, nesoustavný a novinái'ský a tím se podstatně liši od soudobé, filosoficky založené kritiky pevného základu teoretíc.:kého a jednotných hledisek. Má však před ni nejednu přednost, hlavně dar vmýšleti se do básnického dila a umělecké individuality, přímou zkušenost tvůrči a pak výchovnou a povzbudivou laskavost shovívavou i při odsudku. V osmdeiiiátých létech soustředil se Nerudův zájem především k literatuře osobitě národní, v niž obecná lidskost má pů vodní kmenovou indi· vidualitou podminěný tvar a svéráznou odlišnost od evrop· ského průměru; to bylo nejenom výslovné odvolání mla· distvých vlastních zásad, ale i výstraha mladší skupině 17