denního tisku, a když v Praze rychle vzniklo několik orgánů demokratické a liberální politiky, stanul Jan Neruda stejně jako Vít. Hálek mezi deníkáři, snaže se po Havlíčkoví uvésti do Čech onu žurnalistickou opravdovost prodšenou mravním zanícením, které se naučil od svého mladoněmeckého mistra Ludvíka Boerna a spolu ono slohové umění, jímž jej oslňoval Boernův vrstevník a protinožec Jindřich Heine. Působení v Krásově" Čase" a ve Finkově "Hlase" vi. 1860-1865 bylo průpravou čtvrtstoletó činnosti v "Národních listech", kterou dovedla přervati teprve Nerudova smrt. Úplný souhlas s politickými, společenskými zásadami strany mladočeské mužná láska k jejím vůdcům, zvláště k statečnému Karlu Sladkovskému, ohnivý odpor k vídeňským i pražským protivníkům svobodomyslného demokratismu mezi ústaváckou i státoprávní šlechtou a jejími občanskými spolupracovníky a mezi ultramontanním duchovenstvem - toto vše spinalo Jana Nerudu trvale s Grégrovými "Národními listy". V nich Jan Neruda založil a vytvořil český novinářský feuilleton se stejným uměním a štěstím jak,Q v období revolučním a reakčním Karel Havlíček založil a vytvořil český novinářský článek: u obou mistrů našeho žurnalismu byl literárně výrazný projev osobnosti zároveň národně výchovnou missí ve službách lidové osvěty. Rámec Nerudova feuilletonu byl od začátku značně široký, náleželof do něho zpravodajství literární, divadelní a výtvarné, místní kronika pražská i vtipný doprovod událostí politických, satira i polemika; jako zvláštní obor pěstoval Neruda se zálibou kulturně-mravoUčnou mosaiku a feuilleton cestopisný. Jakoby sám věděl, že jeho besídky závisí slohově na mnoze na vzorech vídeňských, berlínských a pařížských, hledal protiváhu ve studiu všeho, co sám pokládal za výkvět národního svérázu: zabíral se stále opravdověji do lidových tradicí českých, v nichž odhaloval pravou tvář zdravého humoru domácího; sledoval 13