lovnou, neodměňuje pouze milostí, ale též milost .• ností, usmívá se na své ctitele, zahaluje i odkrývá před nimi své vnady, pohrává s nimi. Na Karlově moste zobrazil sochař Jackl Madonnu ještě tak, jak se ji kořil středověk: Sancta Dei genetrix. V blízkosti však před průčelím chrámu u křižovníků pod •niká tanec S hadem kdosi jiný: urozená šlechtična dokonale pěštěného a s šikem oblečeného těla, která klopí významně a nacvičeně zraky, pravá Regina coeli! Skrytým místem barokní erotiky, jakýmsi dostavení •čkem lásky, jest Loreta. Několik generací zbožných aristokratek, několik pokolení stavitelů tvořilo toto bludiště svatostánků, které se kupí kolem pomníku vel •kého zázraku mariánského, měníce jaksi litanii Lore" tánskou v kamennou a barevnou skutečnost. Královna nebes, jejíž osudy vypráví spíše konversačně než epicky Casa santa v kameni a nástropní malby chrámku v barvách, provázena jest celou družinou světic a mučednic - a všecky náleží k typu eroti •ckému, jejž nesmrtelným učinil Bernini svou svatou Terezií. V chrámě nastavuje slunci a zrakům diváků růžovou plnost panenských svýeh ňader svatá Háta, a proti ní svatá Apolena koketuje kouzlem dívčích svých úst. V ambitech svíjí se poloobnažená Magda •lena, nejisto, zda kajícností či rozkoší a perversí, svatá Starosta, ukřižovaná v nápadných šatech, ale s muž •skou bradou dráždí záhadou hermafroditismu. Vše jest ponořeno v přítmí, jímž jakoby šuměly utajené polibky a šelest hedvábného, pomačkávaného šatu, 36