nost dialektiků rozkoše, dráždivý půvab zakázaného. Z barokních sochařů dávají se dva mistři, tragický Braun a sentimentální Jackl, mocně inspirovati po= zemskou láskou a přetvořuJí Ji stále v nebeské sjedno. cení mystické. Pater Seraphicus, svatý Bernard, klesá v slastném vytržení na kolena před Madonnou jako vášnivý milenec a šeptaje sám horoucí »ave«, čte se rtů svojí Vyvolené opojné slovo »fiat«. Tvůrce kře. sťanské filosofie, svatý Tomáš Akvinský, přijímá roze· chvěn a roztoužen knihu z rukou Královniných a omdlévá nejvyšší pýchou pokorného mnicha, čta mezi listy napsaná slova Její rukou» bene scri psistl«. V měk. kém pohybu nevýslovné něhy sklání se Kristus s kříže a klaae jako přítel, jako bratr, jako ženich pravou ruku kolem toužebn~ šíje ctihodné cisterciačky svaté Luit. gardy, která, klesajíc takřka rozkoší nad touto milosti. plnou chvílí, zachycuje se rukou lehce plynoucí z řasnatého šatu horkých kolen Spasitelových. Někdy za dnů mlhavých a zakalených se zdá, Jakoby toto sou. soší, modelované lehce a hebce v pískovci světlém a pórovitém, bylo jen zhuštěným šedivým oblakem, se. šinuvším se k obrubě mostu a snoubícím se na okamžik se zemí ... Lze si představiti většího vítězství plastického genia Braunova, jenž si přál, aby jeho sochy se vznášely a netyčily? Svatyně barokní mají často příchuť erotickou; neprováděl nadarmo nejmužnější řád, Tovaryšstvo Ježíšovo, soustavnou diplomacii s kultem Mariiným. Panna Maria přestává v této době býti Madonnou s dítětem v náručí a stává se velkou dámou, světačkou, krá. 35