vitými kasárnami bylo Klementinum. V če!ejich kráčí raný protagonista protireformace v Cechách, ponurý a důsledný Petr Canisius. Nejinak než ve španělských malířích primitivech, jejichž ekstatické náboženské patos užívá výtvarné mluvy holandských naturalistů, spojují se v tomto temném pedagogovi a pronikavém apologetovi živly španělské s prvky germán •skými. Rodák z Nimweg má neúprosné rozumářství a fanatickou logičnost svého kmene, avšak postaví ji do služeb náboženských koncepcí španělského gene •ralissima protireformace. Dlouholetým pobytem v Ně •.mecku pozná, jakými zbraněmi možno bojovati proti protestantům, řádové tradice ho naučí, jak dobývati srdcí i smyslů všech mocných tohoto světa.~ T of muž, jakého potřebuje Ferdinand 1., sám rovněž Spaněl pa •.tosem víry a 'zároveň Germán disciplinou vůle. Přes Ingolstadt a Vídeň přichází Canisius do Prahy, aby syntesí jesuitismu španělského i gerrJ1-ánského ničil a hubil národní náboženskou kulturu v Cechách. Chce •me"li však býti právi temto Cani!;iům, Koniášům a Balbínům, nesmíme jich přirovnávati k dnešním učen •cům a mnichům. Obrátili energii, jíž jejich druhové využívali k organisaci zevní, do vnitra, zapověděli si smyslový a skutečnostní svet proto, aby odříkajíce se ho, uvědomovali si stále svou ztrátu a dráždili se touto zápornou rozkoší, zvedli patetický boj proti všemu, co činí život žádoucím, vědouce, že budou neustále vzrušováni tímto protikladem. Malovali v křiklavých barvách a rysech churavé obrazotvornosti stále peklo i věčné zatracení aprocházeli při tom řadou pokušení. 23