ských hrdinách bezohledné vOle j~st vyhnán renesanční individualism do zámezí. Jesuitský řád přenesl jej do oblasti víry a církve a dal mu zvláštní strohou příkrost. Na dně svých temných duší jsou Ignác z Loyoly, František Borgiáš i Petr Cae nisius, nebo jejich slabší, čeští blíženci, válečný vůdce studentů Jiří Plachý ve věku XVII. a krutý ohař ka~ cířů Antonín Koniáš v XVIII. století, studené, vy •počítavé povahy, které znají jedinou hybnou sílu: vůli k moci, jest jim jedno, zda meč, kazatelna či kniha nutí oslepené a přehlušené zástupy věřícího astra .•chujícího se lidu pod jejich panství. Pronikají ledovým bystrozrakem až k ukrytým kořenům lidských přání i slabostí, prohlédají a zužitkovávají poměry svým houževnatým smyslem reálních politiků, zapřahají praktický rozum a neúchylnou vůli do služeb rozsáhlé a důmyslné organisace. Jsou agenty božími, hejtmany církevními, diplomaty svého řádu: vše s krajním napětím sil, vše s přímočarou důsledností, vše s dramatickým soustředěním. Byli bud sami zprvu státníky či vojáky nebo pocházeli alespoň z diplomatických nebo válečnických rodů, nezapomněli toho nikdy ve své duchovní kariéře. Když jim architekti budovali řádové domy, přikázali jim, aby do stavby vložili pří .•krou kázeň kasáren či vězení; ve svých chrámech hromadili rádi plastické nebo malované výjevy z bojů, neunavovalo je dívati se na zápas archanděla Michala s dáblem v různých obměnách. Ale zpod dna jejičh duší, praktických až k střízlivosti, pracovitých až k mechanismu, účelných až k sucho 21