milóstná a nebeská :.unio mysticac me%i Ukřižovaným a svatou Luitgardou, přesahují meze času barokního a vyjadřují i dnes citové patos očištěného člověčenství. Ferdinand Brokoff podává však zpravidla pouhé g~sto liturgické a jest nám proto méně srozumitelný. Vzpomeňme na dvojí plastický výraz, jímž sousoší Karlova mostu tlumočí svrchovaný triumf církve nad duchy i zloduchy, na roznícený kyn misionáře Františka Xaverského i na bezohledný posun exorcisty Vincence Ferrerského - jsme naplněni obdivem, leč neopouštíme hranic smýšlení a cítění barokního. Ale čím nám jsou jména menších plastiků XVII. a XVIII. století, kteří spokojili se namnoze pobytem u hranice dekoračního sochařství, kde ostatně občas rozbíjeli své stany také Braun a Brokoff, původcové mohutných karyatid při paláci Thunském, Morzinském a Clam= Gallasově, co značí nám jméno Pendl nebo Jackel, Guítaíner nebo Platzer? A přece jaká drama ••. tícká síla prudkého citu, osedlaného vůlí atletovou, bouřila v postojích exaltovaných světců na průčelí chrámu křižovnického, v překrásných pohybech ru ••. kou zápolících archandělů na staroměstském slou. pě mariánském, v prudkém gestu svatého Cyrila z Alexandrie v presbytáři u sv. Mikuláše na Malé straně! Tělesný ideál zachycený těmito gigantickými postav~mi z kamene i z jeho napodobenin byl v těsné shodě s oběma karakterními typy katolické reformace, které vládly v barokní Praze. Není nesnadno uvésti tyto dva typy na týž životní druh: v duchovních i svět 2()