putující o sohtilitáeh bohosloví po tp"dsobě Sorbonny, měla shlížeti s výše obrovská katedrála, vyvrcholující architektonickou i myšlenkovou koncepci gotí. ckého a francouzského krále ... Ale dóm svatovítský zůstal obrovským zlomkem, kouzelný sen o gotickém městě přehlušily bouře, dunící neodvratným triumfem střízlivého a příkriho křestanství praktického, jež lépe hovělo slovanskému kmeni než francouzská kulturní pohádka .- Gotická duše Prahy Karlovy, přísně církevní a spo •. lečensky velmi výlučná, liší se podstatně od onoho životního slohu, jenž půvabně zkameněl v Prašné bráně a ve věžích mosteckých s celou jejich košatou, mladě pučící a marnotratně kvetoucí ornamentikou, s tou rozkošně fantastickou spletí motivů přírodních a architektonických. Rozumíme jen dopola velmi roz; marnému a světskému božstvu doby vladislavské, jemuž sloužil dychtivě jiskrný a oslnivý bakalář Ma; touš Rejsek, a jehož chválu zpíval trochu rozkošnický, trochu unuděný, trochu strojený básník časné rene; sance české, pan Bohuslav Hasištejnský z Lobkovic. Na rozhraní XV. a XVI. století byli všickni umdleni bouřemi vel1(ých občanských válek a fanatismy pří; krých náboženských koncepcí,. prahli po klidu v exi •stenci vyrovnané a barvité; dekorovali si život selankovitou přírodou a arabeskovým uměním,. Iibovalí si ve hře a v půvabném rozmaru,. měli spíše smysl pro graciosní drobnůstky a podružné ornamenty, než pro velkou linii myšlenky a krásy. Tyto mírné ideály re·