Není starší a obecnější víry a zbožnosti, nežli ta, která se uctivě a důvěryplně sklání před 0chrannýmduchem, zastírajícím svou přítomností a přízní dům, město, či kraj. Začtěme se pozorněji do bájesloví starých národů nebo zamysleme se nad lidovou tradicí u nás i jinde, - a vždy upře na nás svůj zrak, napln.ěný láskou i zkušeností, ona duchová bytost, kterou Rímané jmenovali genius loci. Měla úděl společný s ostatními polobohy i s bohy: nepodlé= hala ldetbě stárnutí, avšak zasažena byla zákonem vývoje. Po 'jakých vznešených cestách vzestupu krá= čela lehká pata genia loci od primitivních dob latin= ských, kdy podle slov Vergiliových v podobě hada sto •čeného do sedmi kruhů uvedl Aeneu v úžas a okusil lehce z misek a z pohárů na oltáři, až do přítomných dnů, v nichž anglická básnířka Vemon Lee hluboko=, myslně vystihla podstatu jeho slovy: »Genius loei skládá se jako všecka úctyhodná božstva z látky na •šich vlastních srdcí a myslí, jet duchovní skutečností, avšak jeho viditelným ztělesněním jest místo samo.« Nikdo z nás, pokud vidíme v životě něco více než hmotnou reálnost, rozčleněnou libovolným počtem dnův, neubránil se moci tohoto genia. On to jest, jenž způsobuje, že se vracíme znovu a rádi do krajů a měst, kde jsme ani neprožili dětství ani nepohřbili rodičů, ale kde čekáme mimovolně němou útěchu a něžné přijetí. On nás volá hlasem neslyšným a přece neodo •latelným, abychom se svěřili s tíhou svého smutku odumřelým náměstím, ohraničeným zvětralými paláci, kde do trávy mezi hrbolatou dla~ou házejí akáty své 1