108 sobících literárních prvkú, po stopách Boerneových recipovalo Jeana Paula, nově vzkl-ísilo rozkošnický sensualismus Heinseův, podobně jako Heine vstoupilo do školy Hegelovy filosofie dějin, zcela. samostatně si ujasnilo svúj poměr ke Goetheovi, z jiných důvodú než Goethe. ale se stejnou horoucností pr-imklo se k Byronovi, vstoupilo s v).hradami jen nepatrnými do socialistické církve Saint-Simonovy a Enfantinovy, jejímž apoštolem byl Heine, sblížilo se těsně s romantickou školou francouzskou. Některé z těchto vlivú byly již osvětleny; pro pochopení kritického chara.kteru mladoněmeckého dlužno však všimnouti si zevrubněj i vztahu mladoněmecké skupiny ke Goetheovi a k romantice francouzské. Před složitý-m a časovým problémem Goetheova významu pro pl-ítomnost i pro dějiny, zastavili se, jak jsme zřeli, všickni pi-ední učitelé »Mladého Německa«; problém ten volal k revisi r. 1832, kdy Goethe přešel do dějin: dvě z žen zasáhnuvších vlivně clo myšlenkového rozvoje mladého hnutí, Rahel a Bettina zvýšily v mladoněmeckém pokolení úctu ke Goetheovi. Kritikové mladoněmečtí skutečně problém ten si i'eší znova a nově: jsou dosti vzdáleni od reální osobnosti Goetheovy, než aby soudili mravní hodnotu Goetheova osobního ,charakteru jako Menzel a hodnotu jeho vztahu k veřejným záležito stem doby í národa jako Boerne; jsou dosti vzdáleni chauvinistických a naivně svobodomyslnických ideí válek za osvobození, než aby kladli n