47 rakterovým vzorem, neb aby ve svých dílech vytvářel ideální cha~tery, zasluhující napodoben!, k němuž by vábila suggestivDost uměleckých prostředků díla. ?-.1emaje smyslu pro formu slovesných vS'tvorů, čl. to ani pro formu vnější, kterou se zabývá formální poetika, ani pro formu vnitl'ní, jejíž zákony instinktivně odhaluje psychologie básnick~ho tvoi-ení, omezoval se Boeme ph svých rozborech téměivýlučně na obsah clíla a na jeho vztahy k ostatnímu životu. Nechápaje aesthetické illuse děl literárních, stavěl je na stejný stupeň se skutečnými událostmi a obklopoval je tý"mž dýmem duchaplných, vtipných, ale nahodilých a nesoustavných úvah, jimiž provázel jevy života vel-ejného i společenského. Boerne sám jasně si uvědomil toto neliterární stanovisko a tuto nekritickou methodu, ale jsa pevně přesvědčen o jejich úspěšnosti a účelnost~ užíval jich soustavně, ba snažil se najíti pro ně zvláštní formulaci i zvláštní termin. Oznamuje vycházení chystané revue »Die W age« formuloval takto její program: »Die \Vage wird besprechen: das biirgerliche Leben, clie \Vissenschaft unci die Kunst, vorziiglich aber clíc hel1tíge Einheit aHer clrei. Denn nicht die Kraft und díe Bewegung des etXstcn, nicht clie Furchtbarkeit der anclem, nicht die Bliite der drittcn vermag fiir sich a11ein die Menschlichkeit zu heseligen; nm ihre Verbindung kann es.« Když byl po th léta, provázen zájmem celého literárního světa německého, uskutečňoval v časopÍse znamenitě řízeném tento pIána když obecenstvo oblíbilo si tuto směs kritiky a causerie, vyjednával po zaniknutí »Wage« s Boernem nakladatel Cotta () založení samostatného kritického listu. Podnik se neuskutečnil, ale jest zachováno neobyčejně obsažné a poučné votum Boeme~vo, v kterém nerozvíjí pouze program chystaného listu, ný-brž i kritický prográm svúj vůbec. Naznačiv, že by se emancipoval od běžného a mechanického posuzování nový-ch knih, jak přináší čas a náhoda, i ocl pohodlného vyjímání jednotlivostí ať zábavných 3ť poučných, ukazuje, že by dal listu nový účel. »Der Zweck des Blattes aber musste sein, die Littemtur mít dem Leben a, h. die ldecll mil der wirklichen [lVelf verbinden. Diese Verbinclung geschieht auf zweierlei Art, indem man entwec1er vom Buche zum Leben herabcder vom Leben zum Buche hinaufsteigt. Erscheint ein Werk, es sei nun gut oder schlecht, so wiirde es der Porm nach rezensiert wercí~n, dem \Yesen nach wiirde gezeigt werelen, wie die darin ausgesprochenen Ideen mit der wirklichen W cIt in Verbindung stehen, oder in Verbindung gesetzt werden konnen, oder wie die Ausfiihrung so1cher Idee schii#dlich w~ire. Jede \Vissenschaft "vie jede Kunst hat