23 a bez hutné plastiky, InJstn detailu, odstím~hudebních valeurll. Romantická jest Menzelova záliba pro venkov, pro volnou pi-írodu, pro samotu lesa a jeho' odpor k mechanismu velkoměstského života, světácké společnosti, moderní složitosti, Romantický jest jeho kult národni pllvodnosti, lidové rázovitosti, kmenové samorostlosti; jeho zájem o lidové tradice, o cykly národních pověstí, o báchorky a písně, Romantické j sou formy jeho C[uasi-belletristických děl: aforistická forma jeho kousavých »Streck7'erse« (1823), báchorkovitý rámec jeho literární komedie »Riibe:::alll« (1829), jeho zpc'tžděný neorganický román »Furore« (1851). Ale tato romantika Menzelova jest v}'slovně romantika pozdní asi v té formě, jak ji vyznávalo druhé desetiletí XIX. století. Naprosto chybí souvislost.s první romantickou školou jenskou: ani novoplatonisl~ Novalisťív, ~ni Fichteova individualistická progres"Sivní universalita ani idea centrálniho bodu vlastní Friedrichu Schlegelovi neleží na dně názoru Menzelova právě tak, jako jest mu cizí idea progressivní poesíe uníversální, vypracovaná Augustem \Vilhelmem Schlegelem. Zástupce této ranní romantiky Menzel pi-ímo odmítá, poldádaje je spíše za epigony směru Goetheova, renaissanční graekomanie a necharakterního kosmopolitismu; jejich individualistickou ethiku, jejich smyslnou erotiku posuzuje jako moralista. Nejsou mu takměi' romantiky, protože nejsou dosti germánští, dosti gotičtí, dosti křesťanští: Menzel teutoman nedovede arciť pochopiti směru světoobčanského, Menzel moralista neclovede se arciť smíJ-iti s krajním aestheticismem. Menzel protigoetheovec nedovecle arciť přijmouti školy vycházející z Goethea. Menzel protiformalista nemá arciť smyslu pro samoúčelnou kulturu slova, verše a obrazu. Než neméně cizí jsou .1VI enzelovi i posleclní umělecké výběžky romantismu; ono ki"Ťdlo daemonikú, fantastú, paradoxních psychologla groteskních stilistú, jakými jsou E. T. A. Hoffmann neb Z. Werner: i oni byli pi-íliš výlučnými artisty, příliš clo sebe obrácenými požitkái-i. než aby mohli uspokojiti Menzela, jenž viděl v romantice spíše sociálně-národní tendenci než umělecký směr. Romantika b)'la W olfganp.:u !vf enzelovi reakcí německého ducha a německé národnosti proh; evropskému .W1ětoobčanstz{ odporem ideje národnostní protiideáli:tm 7'Šeobecné hU1'nanity. středm'ěkého německo-křesranského názoru proti renaissanci a klassicismu. lidové dry proti učeneckému oS7'ícenst7Jí. Menzel pojímal ji tedy jako hnutí národní obrody německé a s tvrdohlavou ač správnou dllsledností odmítal i vignettu »romantika«. neboť viděl tu odpor německého