pouhou odnoží literárního dějepisu, u O t a k a r a F i s che r a buduje na odborných zkušenostech uměleckého dušeznalství, u K a r I a Č a p k a vyvěrá z nového dogmatismu formy, jinde na př. u E m anu e I aCh a I u p n é h o nachází základ v tradicionalismu národním. Valná ~ětšina uvedených kritiků vy konává též drobnou práci zpravodajskou v časopisech a v novinách, ale neomezuje se na ni; jmenováno buď však několik referentů o knihách a divadlech, kteří se vyčerpávají běžným referentstvím, pojímajíce je namnoze jako popularisačně výchovné poslání. Posudky toho druhu máme z nedávné minulosti a z přítomnosti o literatuře od Fr a n tiš k a V. V yk o u k a I a, Fr a nt i š k a S e k a n i n y, A I o i s e T u č k a, V á cla vaD r e s I e r a, G u s t a v a P a II a s e a A n t o n í n a Ves e I é h o, o jevištích od J o s e f a I{ uff n e r a, V á c I a vaT i II a a Jan a J. Bor a - poslední tři kritikové podali o divadelní technice cenné práce, jichž význam leží však mimo hranice kritiky literární. (:eské k rit i c k é i', a s o p i s y neměly valného štěstí a namnoze ani dlouhého trvání. První pokusy toho druhu spadají v jedno s počátky mladočeského novinářství, ale ani "L i t e r á r n í I i sty" ani "Č e s k Ý o b z o r I i t er á r ní", jež redakcí Schulzovou vycházely v 60. letech volně přiřazeny k "Národním listům" a shromažďovaly družinu Nerudovu, se neudržely. Po dvě desetiletí soustředila se hlavní literárně kritická činnost ve Vlčkově revui "Osvětě"; od počátku 80. let pěstována odborně v meziříčských "L i t er á r n í chl i s tec h" (1880-1899,. red. Fr. Dlouhý) a v brněnské "H I í d cel i t e r á r n í" (od 188/i doposud, red. P. Vychodil, ale pouze první začátky jsou ryze literární). "Literární listy" staly se od r. 1889 orgánem moderních smčrů kritických. Těmto časopisům •• moravské kritiky" kromě "Lumíra" chtěly čeliti "Rozhledy literární" r. 1886 (red. ,J. RlJžička, pou>!e jedíný úplný ročník). Od