sebe i čtenáře o nových metodách kritických hlavně ve Francii a v Anglii; šťastnou snahou o vytvoření nové kritické mluvy, která vědecko~ přesnost slučuje II půvabem básnickým; v ~ásadě přidržoval se tehdy Šalda sooiologiokého postupu. Rozšířiv svůj obzor a zájem o umění výtvarné, vyzráv za vlivu kritiků etických, osvojiv si formu essaye, Šalda došel mistrovství, jež se projevuje ve svazku teoretickém "Boje o zítřek" a ve sbírce kritické prakse "Duše a dílo". Neosamocuje sice výtvoru básnického odloučením od společnosti, ale přihlíží vždy k jeho jedinečnosti a k tvůrčímu procesu, z něhož vznikl; až do nejmenších odstínú sleduje jeho slohovou povahu a táže se, jak se staví k otázce klasičnosti a národnosti, které kritika nad jiné zajímají. V -analyse formové a v kritické podobizni'~ tkví Šaldovo hlavní umčnÍ. Jeho vliv na českou kritiku jest větší než bylo druhdy působení Durdíkovo; nejblíže stojí mu oba 'tvltrčí básníci, lyri-k O t a k arT h e e r a románopisec K are I S e z im a i znalec francouzské tradice slovesné O t a k a r Š i m e k. Samosta tnou skupinu kritickou tvoří družina" Moderní revue", vedená pronikavým analytikem dogmatického založení A r n o š tem Pro c h á z k o u a rozkošnickým stoupencem metody impressionistické Ji ř í JIl K a r á s ke m zeL v o v i c: od původníh0'1lrotispolečenského artismu postoupila k romantice silného tradičního povědomí a značného kulturního rozhledu, jak dokazují kritické práce mladších jejích členů, strohého ideologa M i I o š e Ma rte n a a výmluvného znalce divadla K. H. H i I ara. V p~slední době hledá česká kritika slovesná opět jiné cesty: u stoupenců školy Vlčkovy, A I ber t a P r a žák a a M i los 1 a v a II Ý s k a, chce býti 7I