zjevů západoevropského básnictví k nám, jemný zn alel> zevní formy, pravý virtuos v kresbě soustředěného profilu básníkova - u něho kritika jest po prvé v Čechách slovesným uměním, přiznávajícím :se ke krajnímu individualismu; v tom následovala ho hlavně A než k a S c h u I z o v á. Velký pI'erod českého duševního života na rozhraní osmdesátých a devadesátých let dál se ve jménu kritiky; ovšem kritika literární šla tu ruku v ruce s kritikou vědeckou, politickou a společenskou ¨ po leckteré stránce pokráčováno ve snahách starší "kritiky moravské". První vůdce reformnlho smčru T. G. M a s a I' y k zdůrazňoval jako kritik mravně společenské otázky v literatuře a hodnotil domllcí i cizí díla dle opravdovosti, s jakou je řeší neb v rámci reality ztělesňují; žáky jeho moralistnč sociologické metody jsou oba předčasnč zesnulí kritikové bolestí a vad národního organismu, Hub e rtG o r d o n S cha u e I' a Art u š Dr t i I, i pozorný diagnostik Ji n dři c h Vod á k, mistr referátu divadelního. Prudká vlna literárního převratu vynesla také některé kritické žurnalisty, jichž význam byl hlavně propagační, jmenovitě průkopníka zprvu naturalismu, později národní literatury V i I é maM r št í k a a horujícího eklektika F. V. Kr e j čí ho, který neúnavně zjišťuje účast "moderního" umční při přetvoření společnosti v duchu socialistickém; velmi mnoho kritické inspirace a luitického umění obsahují i feuilletony J. S. Ma cha r o v y. Vlastním tvůrcem soudobé české kritiky literární jest F. X. Š a I d a, dovršitel zakladatelského· činu Durdíkova. Začátky Šaldovy prosluly trojnásobně: prudkou odvahou, s níž rozebral umělecké nedostatky dotavadní české poesie; vytrvalým úsilim orientovati 7°