a propl'acovaných kritick)'ch metod: zdůrazňovala snahy národně osvětové, bourala "čínskou zed'" předsudků a hájila stálý styk s literaturami cizími, doporučovala studium společenského života a vel'ejných otázek, ale při tomto veškerém bohatství znalostí, myšlenek a podnětů podřizovala literaturu ná· rodní výchově a kritiku pokrokovému žurnalismu. Proti tomu všemu postavil se rozhodně J o s e f Dur dík v letech sedmdesátých, ustaviv kritiku literární jakožto obor samostatný a svéprávný. Josef Durdík, filosof Herbartova směru a vyznavač krasovědy formalistické, byl přísný dogmatik, jenž od estetických pravidel postupoval deduktivně k básnickým dílům; byl důsledný objektivista, který víru v obecnou platnost kritických soudů opíral o ukázněný postup a vážnou osobnost; byl znamenitým znalcem dramatického i lyrického básnictví domá· cího i cizího, mistrem v rozboru, virtuosem ve formě, šťastným obohatitelem terminologie; jeho "Kritika" zůstane vždy úhelným kamenem svého oboru v Čechách. S Durdíkem shodovala se vedle příležitostného estetika literatury Ota k a r a II o s " i n s k é h o v zásadách i metodě skupina literárních soudcll, shromážděných kolem V. Vlčkovy "Osvěty", F e rdi n a n'd S c h u I z vynikal tu jako solidní literární dějepisec, E I i š k a Krá s noh o r s k á jako bystrá obránkyně národní tradice a Fr a n tiš e k Z á k rej s jako vtipný odborník divadelnický. Ale Durdíkův důsledný formalism a jeho čiré hodnocení estetické zatemněny byly u členů této "národně kritické školy" opětně ohledy mravně a národně výchovnými, jmenovitě úzkoprsostí v otázce básnických látek. Tento směr dospěl vyvrcholení na Moravě, kde ze starší generace chystali půdu kritickému ruchu 68