Zcela svérázného Imrakteru nabývá kritická úvaha v rukou soudců moralistních a náboženských, neboť opouští klidnou půdu neúčastného výkladu a blíží se č 11\ n k u pro g r a m ním u, ten den ční i nvOe k t i v ě, a n o ne úst u p n é m u pam fl e t u, neboť chce útočiti také na vůli čtenářovu a zcela vědomě propadá jednostrannosti, s níž ze životného komplexu uměleckého díla vyjímá několik vůdčích ideí, jež buď horlivě hájí neb prudce napadá. Bylo-li svrchu dovozováno, že náboženská a etická metoda často osvěžuje, ozdravuje a tuží kritiku po stránce opravdovosti a důslednosti, platí to ještě včtší měrou o jejím vlivu formálním: vnášíť živel dramatický a patetický, jehož není nikdy dosti, zvláště ovládne-li kritiku ustrnulý způsob vše vysvětlujícího a vše připouštějícího výkladu; připomíná ostře vyjádřenými dissonancemi, že každá skutečně velká osobnost vzpírá se mechanické logice vývojové; působí přísnOl! přímostí svých ,soudů a odsudků jako protiváha k umčlé strůji obrazů, obdob, paralel. Po četbě Taina osvčžuje několik stránek CarIyla jako studená lázeň; Brunetiěre studován po Brandesovi neb Bourgetovi jest douškem ledové vody za parného dne, a naši moralističtí kritikové nevelké duševni rozlohy, H. G. Schauer neb Artuš Drtil, v několika ryzích svých kusech posílují i po stránce formální. Impressionistické metodě přísluší však nesporná zásluha, že rozmnožila nejbohateji formy kritiky slovesné, na kterou jala se pohlížeti jakožto na srmostatný druh umělecký, zasluhující pozorného, ano virtuosního pčštěni též po stránce slohové. Své vybrané dojmy chce kritik impressionista vyprávěti formou co nejvybranější; jiskřivá hra jeho měnivých názorů a nálad má se projevovati také barvitostí, ,I