Jakmile se kritik zabéře hloub do rozebíraného díla, jakmile v něm hledá krasovědné, historické neb společenské problémy a pokouší se je řešiti, jakmile básnické dílo jeví se mu uměleckým užití~.! ztělellněním.Jgas.uy~zákonů anebo znakem jevli. obecnějších, mění se referát v k rit i c k o u úv anu:-JaIZ1ato -t'Iva1ia se utvan, to zavlsrlíTa:vnena ťóní.,lZter~ z metod, svrchu karakterisovaných, kritik se přidržuje. Postup krasovědně dogmatický rád užívá jednotlivostí získaných co nejpodrobnějším rozborem formálním k tomu', aby jimi takřka jen objasnil pevně stanovené zásady apriorní; úvaha nabývá pak rázu d ů k a z u, stavěného logicky a nevyhýbajícího se určité schematičnosti v rozložení důvodú i příkladú. ~otopisná podřiEI~ rozbor jednotlivé knihy zpravidla .p.ovšecl1né karakteristice .ť:Jího spisovatele, jež kolísá meri-trsycfiolo lC1Wil o cl o b I Z n o u a mezi ~ ~. '. . .. ----- .. --------.--~ "stručiIou D ~ g r a f i..!.LÉ!!S...Y~:.§.!L!IJ!ZAače~ Kritiku ~socto~ se i jednotlivec za hromadným celkem, a místo kritiky dostává se pak čtenářům ~ir rit n ý c h Q h.~ epoch, kulturních poměrů, n ro ních duší, nebo zúžen-li jest tento postup v duchu literárně dějepisném, skladných studií o školách, směrech a proudech. To děje se i tenkráte, když kritik neobrací svého zraku do uzavřené minulosti; zastavuje se pak při určitém, dosaženém bodě a přehlíží jednotícím pohledem literaturu přítomnosti, při čemž dle svých vloh a zálib zamýšlí se nad souvislostí s fázemi předchozími nebo vyslovuje naděje či obavy pro vývoj příští. Takové k rit i c k é pře hle d y, jakými zasáhli vlivuplně Lessing a Bělinskij do růstu litera tury svého národa, jsou v našem písemnictví vzácností, čehož' dlužno vážně litovati jak v zájmu povšechné orientace tak národně kulturního svědomí. 50