tvárným pudem své bytosti, snaží se velmi zhusta, aby rozmnožil co nejvíce výl'azové možnosti kritického umění, jež mu jest samostatným druhem slovesným. Experimentuje, ano pohrává jím někdy dle vlastní psychologické svéráznosti a dle potřeby látlwvéj obměňuje dané útvary podle své nálady a formalistní chutij vyplňuje daný rámec dekoračně a lyricky; odvažuje se odboček autobiografických a ryze básnických: kritika mění se v essay a objevuje se výrazová rozmanitost i barvitost. Nejjednodušší formou fuitickou jest I' e f e I' á t, t. j. stručná zpráva o knize, její látce a hodnotě; referát nechce než upozorniti čtenáře na novou publikacI, pověděti mu, co v ní jest, stručně podati její ocenění. Zcela ustálen jest postup referátů o spisech naukových: shrnují soustředěným způsobem obsah, zjišťují, v čem auktor obohatil poznatky svého oboru, naznačují, pokud postup jeho byl správný a případně pronášejí námitky o jeho metodě i výsledcích ba dání. Tíže lze stanoviti, co náleží k podstatě informačního referátu o dílech literatury krásné. Nčkteří kritikové ji hledají především v parafrasi t. zv. obsahu, jímž se u děl výpravných a dramatiekých myslí dějové obrysy, v lyrice pak přehled básníkových motivů, a nejednou omezuje se činnost referentova právě na zpravodajství tohoto druJI.U, jež nejpovrchnějším čtenářům někdy dokonce promíjí přísnou znalost knih, aniž jim odnímá možnost hovořiti o nich; proto časem ozývá se příkrý odpor proti této kritice "vypravovací". Není sporu, že postup přihlížející výlučně k látkové stránce díla jest při některých druzích slovesných, na př. při lyrice, ano právě u děj klasických, jako u FJauberta, Tolstého, Ibsena, úplně protismyslný, a rovněž nelze pochybovati o tom, že svádí k pohodli