v podstatě učenci, a mezi kritiky vlohy umělecké jest patrný nejen v metodě, ale i ve slohu a jeho útvarech; vrcholem kritické dokonalosti - a třebaže jest to ideál, nesmíme mysliti, že ho posud nebylo dosaženo - jest kombinace obou druhů. Kritik vědecký shledává hlavní těžisko své práce v postupu analytickém, a jeho výkon jeví se buď .jako prostý, aposte!i0rní l' ° z bor, nebo jako demonstrační d ůk a z urciLých předem vytčených zasad;. Lessingovy slatl-z~60ři:Uť~·a-z;;Hamburské dramaturgie" jsou skvělým příkladem způsobu tohoto, práce VilIemainovy o francouzském písemnictví XVIII. věku představují znamenitě útvar onen, chceme-Ii voliti doklady z děl obecně uznávaných za klasická. Vědecky založení analytikové obojí kategorie jsou duchy spíše logickými, vůči nimž hlásí se vždy více đ úpadkem kritiky dogmaticko-krasovědné a zmohutněním IYOstupu psychologicko-geRetického - kritikové nadání historického, které se ovšem projevuje také formou: kritické stati se u Sainte-Beuva, Taina, V. Scherera, Fr. de Sanctis, G. Saintsburyho měni v studie o osobnostech v jejich vývojovém růstu, o skupinách a obdobích v jejich dějinné závislosti, v psychologické podobizny a kulturní monografie. V nich však osvědčuje se značnou měrou dar historické syntesy a ten předpokládá určitý stupeň nadání uměleckého: dokresliti z rysů, získaných předchozí" analysou a pečlivým výkladem, portrét, uceliti v plynulou jednotu psychologického vývoje jednotlivé fáze růstu spisovatelova vysledované naukovým rozborem; Msaditi spisovatelovu osobnost na pravé místo v okoli, v ideovém UhnuU; konečně vyvolati názorně celé kulturní období - toho všeho schopen jest pouze kritik a historik vlohy umělecké. A právě ten, veden 47