J u I i u s t e fIl a i t r e (1853-1914), což nevadilo, aby při velkém rozdvojení veřejné Francie za pře Drey[ussovy se ocitli v táborech znepřátelených, France mezi socialisty, Lemaitre v čele nacionálů. Lemaitre zaměnil venkovskou profesuru za literární a divadelní zpravodajství v Paříži a z "Revue bleue" přešel do "Journalu des Débats" a do "Tempsu"; a to je příznačné: dal současnému a proměnlivému životu dojmovému přednost před doktrinářskou důkladností klasických .tradicí, které sám výtečně znal. Jeho studie a podobizny, zahrnuté do dvou řad svazků "Les Contempora:ins" (1885-1896, VIII sv.) a "Impressions de ThMtrell (1889-1899, X sv.). kam pojal též výbor feuilletonů a zhuštěných karakteristik ("Les figurines"), patří k nejskvělejším kusům kritiky po Sainte-Beuvovi, z něhož Lemaitre vyšel; stati o Hugovi, Renanovi, Zolovi, Ohnetovi, Lotim a Bruneticrovi zasloužily si své proslu.losti. Kromě učenosti hluboké, leč na latinský svět omezené, kromě vytříbeného vkusu, kromě jemného daru přizpůsobovacího Lemaitre si přinesl jasný, selský rozum, naivitu pomíšenou s pochybovačností téměř cynickou, odvahu myšlenkovou a rafinovanost citu. Sympatisuje se spisovateli, jimiž se právě zabývá, jest naplněn vřelou dobrotou a oddává se bez výhrady předmětu, který důmyslně vykládá; dovede však býti též jízlivým odpůrcem. Ač tvrdí opak, podává vždy více než pouhý rozmarný dojem okamžiku: třebaže, klada vedle sebe o knize několik ú~udků si odporujících, zakrývá často své mínění, přece pronáší soud; a byť stavěl se zhusta frivolním amoralistou, jeví zájem o mravní otázky, stavě se k nim jako střízlivě rozumový gentleman. Poslední rozhodčí stolicí pro Lemaltra jest cit tradiční, ryze