neunikli právě duchové nejbohatší Goethe v Německu, Shelley v Anglii, Vrchlický u nás: čiré stranictví užívá tu vznešené roušky náboženství. Vrcholu dospěl tento postup ve věku šestnáctém zavedením indexu zakázaných knih, na němž se ocitl stejně positivistický materialista Zola jako mystický monista Maeterlinck. Důsledné provádění této metody roztrhlo v minulých věcích literatury dle konfesí (hlavně v století XVII.) a způsobuje i v přítomnosti mnohá poblouzení, jakým jest na př. vytřídění zvláštní literatury katolické z ostatního slovesného organismu u nás neb v Německu. Nepoměrně výše stojí náboženská kritika, která bez úzkoprsosti konfesijní zastává a od slovesných děl vyžaduje zachovávání pevného ideálu křesťanského, na němž zbudováno jest skutečně neb domněle náboženské i mravní cítění naší společnosti. Odkrývajíc u básníků bud' pohansko hellenisujících (Goethe, Shelley, Swinburne, Leconte de Lisle, Vrchlický) nebo u spisovatelů prosycených protinábožensI{ým vzdorem.-'-8yrpn, George Elliot, ~ar:~u~ci, J ... §.:.._M2..2.har) rozpor s náboženskými city sociálními, usiluje o zjednáni souladu a jednoty a při tom často ukazuje k poetům a myslitelům, kteří budují samostatně a dále na základech křesťanských (Tolstoj, Dostojevskij, Kierkegaard, Březina). Postavení této kritiky jest velmi svízelné. Setkáváť se stejně v odporu s největšími básníky své doby jako s církevnickými zastanci nábožensko společenské tradice; pokouši se uchovati křesťanský základ a připouští právo náboženského vývoje - ale toť přirozený úděl náboženského myšlení za doby veliké krise, kterou prožíváme, a pro niž nejméIlě porozumění mají právě vládnoucí církve.