knihy v důsledném svém formalismu valně nedbala a otázky mravní hodnoty i společenského působení dila přímo odmitala jako okolnosti s vlastním uměním v podstatě nesouvislé. ~řihlédl-li estetický kritik P~~<:~".~~I:'!!lli ná,plpi básnického výtvoru, zabýval se výlučl1.~ieho rnQráIk9u_"Y~l!.§t'!Ljak plyne z umeTéovy osobnosti a jak se projevuje konkrétním dilem. Morálka se tu pojímá. čistě. individuálně beze vztahů "s]Yoléčěuskych"jaKo jedůaze složek celistvého ústrqjenstvi slovesného dila - nehodfse proto, aby byla volena za normu hodnoceni· neb třídění. Kritické tyto názory, které se s heslem "umění pro umění" vracívají, byly vážně otřeseny, jakmile proti estetickému individualismu proniklo sociální pojetí umění a v důsledcích toho zásady kritiky sociologické. Je-li uměni společenským úkonem, mají jak básník tak jeho dilo vztah k společenskému celku. Básník vyjadřuje mravní názory společnosti, v které žije; kdežto však společnost názory tyto pouze instinktivně tuši, básník si je uvědomuje a promitá netoliko slovy, ale hlavně povahou a osudy svých hrdin, ba celou osnovou svého díla. Kritiku pak náleží odvoditi soustavně a přesně z morálky obsažené ve výtvoru spisovatelově etiku jeho společnosti, jeho doby, jeho národa, jež ~'dTIé" samém podána zastřeně. Studium mravních názorů auktorových, ideje náboženské, sociálni, politické a národní v to počítajíc, poskytuje kritiku sociologickému důležité n ó r m y o b s ah o v é pro tříděni a hodnoceni. Takto měřil Taine ve své "filosofii uměni" dokonalost uměleckého dila dle toho, zda jeho význačný karakter jest společensky trvalý a tím důležitý a pokud působi blahodárně na mravnost; dila platná pro celé lidstvo (rozmluvy Platonovy) a pozvédajíci Kritika literární. Zásady a prakao. 2.