Kritika a literární dějepis. Postup od jednotlivého díla slovesného k osobnosti jélio tvůrce a od ni dále k společnosh, k době, ~.;kIl'f': 1'oUíí;::':~=-~I~l)rIÚ1Tha-asP1sova ter vyrostlI,- nesleo u je, :ie svéII!.!,~boru toliko literární kritika, nýbrž ve svém i~:~tkt:t~Ii:~-?J~~~~~·t~~~~~;~~··~uševních činnosti, těchto dvou slovesných druhů, které leží na rozhraní vědy a umění? . Původ~~ tt.~íra~~r.I?L~~~!i_k~_lit~J'_~~!!L!!fu:_. 2i~c @~.t':s_-Y_Q~_()~1!.!9_tl~ Onomu ukazovala Jl dogmatick71Křásověda, tento přidržoval se postupu. filologického a bibliografického, podávaje popisy knih a životopisy spisovatelů v sledu chronologickém, ale bez pragmatické spojitosti; ani tehdy, když literární dějepisec předesilal svým soupisům orientační náčrtky kulturně historické a když občas provázel obsahý děl jakousi censurou, nekřížila se dráha jeho s cestami literárního kritika. Ale v téže době, kdy se kritika odpoutala od krasovědy, aby se sblížila s psychologií a vědami společenskými, prohloubil se 5