civilisačního Um, že analysovala hlavní součinitele její, prapříčiny historického dění; stavě namnoze na základech starších myslitelů, vytknul otec kritiky sociologické slavným způsobem prvopočáteční síly, jejichž součinem jest sám proces dějinný. V proslulém úyod,L~, .nl?~jinárIl ... ~ngli.~!~~_E~;:~!.~.~~_21'_~~~_' <.>~tře vyznačil tyto třL.'p,l>-d.ll1.l!..U!.L_~~.Y-=_. p é mě. {la r;l.~~1 . ...p.!....? s tře dJ..lle ..!Ei!~,~~. a~?bu . (Ie . mome.n.t). P}~.I!l:,.~nem nazývá vrozené. a dědičné disposice, jež člověk přináší s sebou na svět •. a jež obyčejně jsou sloučeny s různostmi vyznačenými v povaze a v tělesné stavbě; jsou to vlastnosti nejtrvalejší. . Pro s tře d i m sluje Tainovi sguhr.I!._ příčin f~síck~ch, po,1!til?~ch a spo_l~č~~~~ý~h, které v plemeni během času vst.v,MeiL:Il.oyLcity, náklonnosti a schopn;;stÍ,pilsóbí rušivě na rysy plemenné a _zna§í pr().!!árody to, co pro jednotlivce z~mená vtchov~ a ~aměstnánL'posléze přistupuje mocný vliv, =.0 hy: předchozí vývoj působi silně na dění následující, předchůdce určuje svého nástupce, předkové rozhodují o potomcích, tr.ad.ice jest mohut'lQ.l;l, aq .I!!!.!!vědomělou silou historického děni. Na těchto teoreticlZ"§ch základech filosofie společenské a dějinné, jež byl opětovně vyložil deduktivně, Taine zbudoval svou metodu kritiky sociologické, o niž tvrdi, že se ubírá cestou indukční; jeho žáci prohloubili a doplnili zásady íiiiiiiřOVy'a namnoze je přizpůsobili zvláštním potřebám studia literárního. CHem zůstalo však to, co si odvážný auktor "Dějin anglické literatury" byl vytkl: dospěti~ . ratur k zbudování duševních dějirí""akráčeti k po zn~.éologickyc z onu, o 'íiichŽ'Z1'"iSíW:Tálosti, čili shrnuto pyšnourořmuli Tainovou: najíti ~.~ěji~~cili.p!~~~.I!.i..~!:"UedJ.l.t=J1:()~~E,()d..;lje?()_~~!()~~uši. 5Z