dovodil by, že "Máj" nese rysy, karaktcrisující mládež v 30 letech minulého stoleti: pokoleni vášnivé a bouřlivé, nadané vzdorným duchem a prudkou citovosti, jež za doby reakční žilo v poměrech tak stisněných, že z politické, náboženské i ~polečenské úzkoprsosti svého okolí musilo prchati do vysněného světa. Vyloženi takto, jsou hrdinové "Máje" živým protestem proti násilně mrtvému klidu období restauračního, mluvčími revoluce duševni, sledující za velkou politickou a sociálni revoluci francouzskou, synové let, kdy vedle červnového povstání ve Francii za· dunělo pozdvižení polské, a kdy se hlásila nesměle k životu "Mladá Čechie". Kritika, jež timto způsobem usuzuje ze slovesného dila na dobu a společnost, z které se zrodilo, slove s o c i o log i c k o u. Čtenář sčetlý a dokonce učený uvědomi si asi, že Vilém i Jarmila z romantické básně Máchovy značně se podobají postavám z děl Byronových, a že též zevni forma "Máje" stoji blízko t. zv. lyrickoepickým skladbám Lordovým. Snad najde i na nejednom mistě lyrického ličeni a filosofické dumy Máchovy vzdálenější či bližši ozvuk romantického básnictVÍ německého. Možno, že neunikne jeho pozornosti ani, kterak metafysické úvahy Vilémovy o půlnoci v žaláři souvisí s myšlenkovými koncepcemi idealistických filosofů po Kantovi z počátku XIX. stoleti. Odborně vzdělaný kritik pokusil by se až k dosažitelné úplnosti o to, aby vytkl všecka díla básnická i myslitelská, jež měla vliv na Máchův "Máj", zařadil by výtvor Máchův do přesné dějinné souvislosti! dle formy i dle ideí, konaje tak I i t e r á r n ě h i s t o r i c k o u kritiku dila. Tu ocitáme se, opustivše pouhé vnímání díla, již v oblasti odborně učeného badání o něm, i jest při II