BALLADY A ROMANCE jsou knihou neob~ . mezené štědrosti básnické, ba chvílemi jest v nich Neruda přímo rozmarným marnotratníkem. Ve volném rámci dvou doplňujících se epických genrů; pojatých bez formalistické pedanterie, proplétá se n svobodné hře několik cyklů, z nichž každý by vystačil básníkovi méně suverennímu na celou knihu, ale mezi cykly vložena jsou ještě rozkošná dekorativní capriccia, která uprostřed balad překvapí snad ducha úzkoprsého, zato však dvojnásobně potěší milence samoúčelné hry poetické. V knize, ve které se vlní celá stupnice obecně lidských citů od tragiky mateřského srdce pojaté pří .•.mo kosmicky až ke groteskní závrati tanečního reje, zbylo přece dost místa pro podrobné a důvěrné vystižení zvykových a krojových zvláštnosTÍ lidových. Položena jest tu vedle sebe úmyslně prostičká parafraze veršované legendy národní a vysoce složitá balada stavby umělé a virtuosně symetrické, střídá se tu však i nejstřídmější úsečnost epická soustředěná přímo na dramatickou stichomythii a rozvětvená arabeska, která vypučela z čistě artistické záliby pro měnivou rozmanitost tvaru. Jednou zachycuje pregnantní perokresba Nerudova pouze nejhlavnější obrysy dě .•.jové, po druhé libuje si básník v širokém a pohodlném popisu také nejpodružnějších malebných jednotlivostí, někdy žádá po čtenáři, aby ze dvou ze tří narážek dokreslil si celou situaci, a jindy zastaví jeho dech přívalem miniaturních pozorování. Uprostřed všeho toho bohatství, směstnaného do osmnácti stručných čísel, překvapuje však nadevše stále se 15