v článku» Moderni člověk a uměni« literárni vyznáni mužných svých let, neváhal na zvláště význačném mistě své studie prohlásiti: »Mnohostrannost života jest totožna s rychlosti života. Jako v hudbě chce moderní člověk také v literatuře rychle žít. Co nejjasnější, nepopiratelnou známku toho musíme považovat žurnalistiku/ ne práci notickářskou, nýbrž duševně samostatnou, poctivě myšlenkovou svou práci konající žurnalistiku. Ta odloupla se od cechu básnického i od cechu vědeckého jako větev volná, má v literatuře plné své právo, nebot se povznesla již na umení.« Z rozhodných a sebevědomých těchto vet neslyšíme jen Nerudovy mladoněmecké učitele, nýbrž i jeho vlastni drahý tón: kdo dovedl by tak jako Neruda posvětiti velkou láskou a horoucí opravdovostí práci všedního dne, úmor každodenního zaměstnání? A přece Nerudu novináře nepostavíme nikdy do téže řady jako Nerudu umělce, naopak v jeho básnickém díle vždy nás bu. dou boleti žurnalistické živly, jako obdobně nepřesta. neme litovati zmařených a zneužitých sil tvůrčích, jež průběhem třiceti let Neruda .pohřbil pod mosaikami causerií, vtipnými hříčkami feuilletonů, pod novinář. skými a národně utilitářskými hledisky divadelních kronik a literárních referátů. Podle tragického zákona života, jímž jedinec zakupuje si za příliš veliké oběti každou vzestupnou etapu duchovního a mravního svého vzrů. stu, platil Neruda nepoměrně draho za to, čím při. spělo novinářství k jeho lidskému i uměleckému vývoji: za zesílení smyslu pro reálnost, za porozumění mnohým společenským vztahům a různým povahovým zvlášt 66