Tento poutník, jenž v Anglii hyl básníkem, stává se na německé půdě novinářem. Když byl dobrodružný kníže Púckler •• Muskau obohatil typ celkem jen zevně o několik rysů exotického světoběžnictví, přejala Jej mladoněmecká škola; stlačivši geniálnost trochu nepo. hodinou na občansko=liberální průměr, zpopularisovafa umění cestování žvatlavou a všestrannou causerií. Při čethě Heina, Wienbarga neb Mundta překvapí vlahá a slastná atmosféra, ležící nad jejich cestopisnými feuil .• letony: tito duchové příliš neklidní a vznětliví, aby do .•. vedli hluboce a upřeně se dívati do skutečnosti nevzrušené a trvale se zamysliti nad zjevy stálými a tá .• konnými, rostou a rozněcují se pod inspirací střídavých dojmů, měnivých scenerií, hučících měst, vlnících se zástupů. Všichni prahli povelkoměstských podmínkách života a byli spiati s domovem venkovským nebo maloměstským, zpožděným hospodářsky, zakrnělým sociálně: zdaž nebylo to, co Jmenovali cizinou, jejich skutečnou duševní vlastí? Jestliže romantikové, neukojivše v dálce své touhy, přicházeli domů snít, dumat a znovu toužit, mladoněmečtí poutníci našli za hranicemi nasycení svých tužeb a vraceli se uzdraveni, občerstveni, omlazeni, aby pracovali, agitovali, reformovali. Cizina přemohla z jejich Já to, co bylo hořké, churavé, neplodné, a vybavila v něm vše, co bylo činorodé, pro .•. spěšné, positivní. Literárně sotva hodil se který rámec více duševním disposicím a estetickým potřebám Mladoněmcú než právě cestopisná causerie. Sem věru vešlo se vše: spo. lečensko=reformni tendence, politický liberalismus, 64