chlebe, zaopatření - a roz1uce. Naslouchá chvíli tomuto duchu chladnému a kontrolujícímu-ti uvěří mu konečne. Opakuje již i své Anně tato slova o vnějších nutnostech rozchodu, s větší pýchou korektního občana než pravdivého milence, a přidává jako by jen parentesou vlastní vyznání studeného intelektu nad horoucností srdce. O třicet let dříve formuloval tuto paradoksní psychologii lásky v agonii jiný velký básník ilusionista, ospravedlňuje se před svou »věčnou ne. věstouc Kateřinou Fr6hlichovou. Verše Grillparze •rovy znějí: »In Gliihumfassen stiirzten wir zusammen, Ein jeder Schlag gab Funken und gab Licht: Doch unbefriedigt schlossen sich die Flammen, Wir gliihten, aber, ach, wir schmolzen nicht.c Tento první akt Nerudovy komedie lásky, spiatý s jménem Anny Holinové a zachycený kromě bezohledné, sebetrýznící korespondence v řadě intimních čísel »Knih veršůc, jichž trhaný, chvatný, překotný rukopis má cenu psychologického autografu, jest typický nejen pro Nerudu, ale pro celou mladou generaci v literatuře s ním vystupující. Čistě biograficky vypráví: Neruda, syn nuzné malostranské posluhovačky a starého vysloužilce trafikanta, někdejší školák se záplatovaným kabátem a neohrabanou čepicí, jenž byl posměchem spolužáků, nese na čele stále ještě kletbu plebejství a chudoby. Prožívá hluboce její pokoření, a v jejím dusivém stíně promění 41