Str. 23. Dosavadní badání o »Historii o těžkých protivenstvích církve české« shrnuji nejpřehledněji Jakubcovy Dějiny české literatury 1911, str. 327. Str. 24. »Bílá hora«. Prvotiny 1., str. 36-47. Str. 25. Na příbuznost s »Mcyrim« upozornil Voborník I. c. str. 1022. Str. 26. O původním plánu s Budovcovou osobou v popředí viz Strejčkovu stat »Jak tvořil Sv. Cech« v »Květech« 1909, a úvod téhož auktora k vydání »Václava z Michalovic« ve 29. sv. Sbírky souvislé četby 1913, str. IV. Str. 27. Na Chocholouškův »Hrad« upozornil Mil. Hýsek v článku »Bllá hora v české literatuře« v II. vyd. Sborníku »Bílá hora« 1920. Str. 28. Poměr Cechova podání k článkům Riegrova Slovníku vyšetřuje monografie Strejčkova, str. 263-269. Str. 30. »Na oslavu 300leté památky úmrtí Jiřího Melantricha, S. S. XIX., str. 238-240. Str. 31. Refektář klementinský líčí také autobiografie »Druhý květ«. S. S. 1., 60. Str. 32. Na přemíru popisů poukázal již Fr. Zákrejs ve své kritice v »Osvětě«. 1887, str. 752-753. Str. 34. Chlapecká vzpomínka, z níž vyvážena postava Konrádova v črtě »Pan Brůžek«, S. S. V., str. 196 a 197, zřejmě beletristicky přikrášlené; Učeni seminářské zahrady v »Druhem květu«, S. S. 1., str. 149-153. Str. 40. Popravčí výjev Kolarova »Pražského žida« odsoudil právem Ol. Fischer v knize »K dramatu« 1919; str. 18. Str. 47. Pro ducha i sloh mravokárných kázání protireformačnich, viz klasicky syté a monograficky poučné podání Vlčkovo v 1. sv. II. dílu Dějin. Str. 53. Analogie s řečí Augustina Smetany u Voborníka I. c., str. 1026. Str. 59. te se Sv. Cechovi ve »Václavu z Michalovic« skutečně podařilo sourodými prostředky zachytiti dobovou a hlavně výtvarnou duši baroka, prokázal vedle Šaldy (»Duše a dílo«, 1913, s. 120-122) důmyslným způsobem Ot. Theer v Ceské revui 1908, str. 386. Str. 60. P. Vychodil v »Hlídce« lIL, 1886; viz i posudek Oščádalův v »Rozhledech literárních« 1., 1886. Str. 61. Stať Vrchlického nyní v »Nových studiích a podobiznách«, 1897; Bllého rozbor po prvé v Cas. Mat. Morav. 1882. Str. 62. Viz i úvod k novému vydáni »Levohradecké povídky« v 10. sv. »Sbírky souvislé četby«, 1912. II. Slavie. Str. 66. O Chomjakovu, jejž jako básníka panslavismu ocenil r. 1872 O. Miller, viz důležitou stať Perwolfovu Slovanská myšlenka na Rusi v «Osvětě«, 1879, II., str. 710 a 711, kde také citována uvedená zde báseň »Orel«; srv. také Kollárovu »Slávy dceru«, IV., 31. Str. 68. Na příbuzenství »Handžáru« s oběma básněmi Lermontovovými upozornil Voborník I. cit. 700-703, zato dalšl analogie (s Hugovým »Tureckým pochodem« a s Petofiho »Palašem na zdi«) nepokládám ani za průkazné ani za pravděpodobné; tato velmi obsažná partie studie Voborníkovy jest doposud nejpodrobnějším rozborern »Handžáru((. »Handžár«, S. S. II., str. 164-167. Str. 70. Poměr V. Huga k Ezechielovi spolu s uvedeným místem z .Kontemplací. vyložil F. X. Šalda na LXIII. str. úvodu k Listům Jar. Vrchlického Sofii Podlipské, 1917, tam dotýká se i vztahu Vrchlického k Ezechielovi; Vrchlického srovnání Kollára s Ezechielem čte se v kancóně »Při zprávě, že kosti Kollárovy do Cech přeneseny nebudou« z r. 1893 v »Nových zlomcích epopeje«. Báseň Tarase Ševčenky, kterou r. 1870 ve »Světozoru« přeložil Josef Kolář, cituje jako významný projev slovanské vzájemnosti též Arnošt Denis v »Cechách po Bílé hoře« (překl. Vančurova 11., 137). Viz i auktorovu stať »Vidění Ezechielovo« v knize »Za živa pohřbených«, 1923. Jl