jeho pražského pobytu a v předvečer jeho osudného pádu. Bylo asi úmyslem básníkovým zasaditi romantika a idealistu Pavla, jehož heslem zůstává »excelsior!«, do sourodého rámce a postaviti proti genrovému realismu, v němž tone a utone Otakar Sezima, svět romantiky, jak vysvítá i z teoretických hovorů v první části »Ikara«; ale tato vložka vyrostla mu poněkud neúměrně pod rukama, živena vydatně vzpomínkami na hojné návštěvy končiny svatovítské, kam spěchával student za spřátelenou rodinou Kubrovou, jejíž dcerušku R.ůženu miloval. I zahemžily se v těchto částech románu staromódní a jadrné figurky hradčanské, ať chrámových zřízenců či panských domestiků; kmitla se tu vzdušná hlava polodětské Stázy, aby upřela toužebné oko na Pavla a vyprávěla čistě gotickou legendu o zkamenělém kameníku z doby ParLéřovy na výzdobě dómu; zašuměla tu zbožná a vzletná mluva fiál a věžiček, provázena i teoretickými výklady o duchovních tendencích gotiky. Tyto vložky episodické a figurální, stejně jako přemíra duchaplných i duchaplnických hovorů na Třemšíně i v Praze, vyčerpaly do té míry zájem vypravěčův i jeho chut, že vlastní otázku románové skladby nechal nevyřešenu. Stmelení děje, jenž jest - stejně jako sloh románu - rozlomen mezi Pavla Vysockého a Otakara Sezimu, jest úplně sypké, jsouc ponecháno náhodám úplně pravděnepodobným, ovládaným nejhrubší komikou situační, ano pitvornou burleskou. Ani jeden z vnitřních procesů nepodařilo se Svatopluku Čechovi doložiti podrobným a přesvědčivým výkladem, jenž by byl jen poněkud psychologicky prohlouben; platí to i o přerodu Pavlově od básnického blouznění k rozhodnutí vynálezeckému i o milostném rozmaru Gabrielině i o růstu Olžiny lásky; všude útržky a nápovědi, nikde souvislý a jednotný proud románového dušezpytu. »Ikaros« byl založen šíře než kterákoliv předchozí prosaická skladba Čechova. Co všecko slibuje bohatá exposice třemšínského plesu, do níž se vešla i celá prehistorie Pavlova! Jaké očekávání, byť v oblasti poněkud nižší, vzbuzuje líčení tvůrčí noci Otakarovy, jdoucí do podrobností nejsubtilnějších! Kolik postav, situací, motivů jest nadhozeno v těchto obou vstupních kapitolách i rozměrem úctyhodných! Ale pak prudce ubývá básníkovi síly i chuti tvůrčí, od čtvrté kapitoly vše jest buď jen naznačeno, nebo dokonce odbyto, a na konec místo větvitého vypr.avování zbývá velice suché a nuzné schéma. Básník, jenž ani 236