dívčí, utvořené z pohodlí mužova a pro ně. Citové bohatství Olžino není rozumem rušeno, nýbrž doplňováno a násobeno,. proto jest Pavlu Vysockému stálým, nepochopitelným překvapením; kdyby se dovedl nad ní náležitě zamysliti, pochopil by asi; že pro muže daleko více než žena, která se přibližně kryje s jeho předzjednaným platonským ideálem, může znamenati duševně spřízněná bytost, která jest onoho ideálu mnohem bohatší a složitější. Ale Pavel Vysocký hyne dříve, než si toto vše v náručí Olžině uvědomil; ve vztahu k jeho dočasné zachranite1ce převládá vděČnos.t nad láskou, a starý platonism erotický tkví stále ještě pevnými kořeny v jeho nechápavém srdci - jako v Rusku Puškinově a Oončarovově, tak ani ve vlasti Svatopluka Čecha nedorostli mužové ještě pro Taťani Lariné, Olgy Iljinské a Olgy Šťastné. Básník sám, zdrželivý garson, jen~ se v životě vyhýbal uvědomělému ženství, nesoudil svého hrdiny příliš přísně z tohoto omylu. Tím však, že Pavlu Vysockému přiřkl za ochránkyni nejkladnější postavu celého románu, napověděl, že jeho osud nepokládá za zcela nehodný závisti. Ale i druhý hrdina knihy, básník Otakar Se zima, má nejeden autobiografický rys. Vzpomínaje na vlastní tvůrčí muka, když nad dílem začatým co nejslibněji ponenáhlu vyprchávalo kouzlo inspirace, když plán básnický nátlakem vnějších okolností se měnil a tím skladba pozbývala základní jednoty, když do široka rozpřádané popisy zakrývaly dějovou stagnaci, nakreslil rysy odpola posměšnými a odpola útrpnými v slaveném mladistvém básníku »Noci« Otakaru Sezimovi typ poety, jenž překročiv zenit tvořivé síly, a ztráceje přímý vztah k básnictví, zvolna se přesouvá do občanské prósy. Prchá-li snílek Pavel Vysocký do oblak, popelí se Otakar Sezima vždycky spokojeněji v zástupu přízemních měšťáčků, mezi nimiž posléze skončí jako manžel pomoučené Justýnky a společník výnosného závodu tchánova. Postupný jeho pád vylíčil Svatopluk Čech spíše burleskně než vážně v celku po způsobq: »Kandidáta nesmrtelnosti«. Poznáváme Otakara Sezimu, jak v noci trpce zápolí s pokračováním načaté epické reflexivní básně »Noc«, jen aby mohl upokojiti požadavek neúprosného redaktora; jak rukopis dalšího zpěvu s nouzí napsaný nese v chvatu do kavárny redaktorovi, jak jej ztrácí a podnikaje dobrodružně směšnou honbu za ním, vpadá v noci do domácnosti bodrého krupaře Pavláta, kde poznává sličnou a prostou Justýnku, u níž konečně, zapomenuv na erotické iluse mladého básnického blouzniIství, navždy uvázne. 234