lezce, který se sřítil nedaleko svého cíle, nedoceniv všech složek podniku, nýbrž jako tragédie blouznivce, který jednaje napolo v inspiraci básnické, napolo v horečce, stal se pod tlakem utkvělé představy obětí své vidiny. Jako v lásce jest Pavel Vysocký také při svém technickém podnikání typickým platonikem: nevychází ze skutečnosti a jejího poznání i prožití, nýbrž z ideje, pro niž hledá dodatečné ověření na zemi; trpí a hyne tím, že se idea a skutečnost neshodují. Z básnické dílny romantikovy nemohla vzejíti jiná postava, než tento Ikaros, který zvláštní náhodou jest prvním zosobněním moderního letce v českém básnictví. Pavel jest v románě zahrnován všestrannými sympatiemi spisovatelovými, úplně jinak než Vojtěch Koudela v »Kandidátu nesmrtelnosti«. Obětuje se bez rozmyslu pro rodinu strýcovu, sklání se něžně k dětem, překonává přítele ochotou; nezná zištnosti a nikde nedbá vlastního prospěchu. Vším jednáním dokazuje, že jest básnickou duší, a to nikoliv podle tvořeni, nýbrž podle životní inspirace, a s tohoto hlediska jest povahou mnohem básničtější než jeho přítel, Otakar Sezima, poeta z povolání. Není posledním projevem sympatie spisovatelovy, že svému hrdinovi postavil po bok jako ctitelku, ochránkyni a posléze milenku Olgu Šťastnou, jednu z oněch silných a kladných žen nového typu, jež se v šťastné chvíli podařily Svatopluku Čechovi jako průlom do románové konvence. Olga Šťastná jest blíženkou Irény z povídky »Mezi knihami a lidmi« neb Julie z románku »Jestřáb contra Hrdlička«. Půvabná, vzdělaná a pečlivě vychovaná dcera panského ředitele, plná rozkošného šibalství, avšak neznající koketnosti, oblíbí si nepohledného a neobratného vychovatele bez budoucnosti a bez prostředků; přesvědčivši se o jeho vnitřní ceně, uvěří veň; záhy mu nabídne »tajný přátelský svazek for ever« a neváhá ani býti prostřednicí jeho lásky kdružce své Gabriele; na konec, když Pavel jest Gabrielou zrazen, sama mu vyzná lásku, ošetřuje jej, pomáhá mu i jeho příbuzným z dlužnických nesnází; dochovává i za hrob jeho památku a zůstává tak věrna muži, jenž jí sám přiznal, že se neshodovala s jeho platonským ideálem ženství a proto ji chtěl míti spíše přítelkyní než milenkou. Tato osůbka průhledná a veselá, jež »připomínala čtveračností gnóma, ale poetičností elfa«, značí vpád skutečnosti do ilusivního světa Pavlova: všecko na ní jest životní opravdovostí a přírodou, plným vrhem slunečního světla, které nejen svítí, ale i hřeje; pranic se na Olze nepodobá běžné konvenci 233