hyl Svatopluk Čech chtěl v něm zobraziti cokoliv z bytosti vlastní. V »Ikaru« jsou hlavní postavy dvě: titulní hrdina, student-bohém, advokátní písař a dočasný panský vychovatel Pavel Vysocký, tragický vynálezce v oboru vzduchoplavby, a jeho přítel i bratr obdivované jím dívky, mladý, úspěšný básník z vybrané rodiny, Otakar Sezima; 'onen skončí tragicky jako oběť svého blouznivého ilusionismu, tento se smíří s životem a měšťanskou společností, aby se na konec úplně vzdal básnických opojných snů. V obou postavách Svatopluk Čech zpodoboval vlastně sama sebe a po každé jinou stránku své mladistvé povahy. ,Pavla Vysockého - již v romanticky konvenčním příjmení se skrývá narážka na jeho vzlet, odpoutávající se od země - vyzbrojil svou blouznivostí v erotice, v uměleckých i společenských plánech, nadal jej svou plachostí, neobratností u vystupování, ostychem vůči ženám a hlavně mu přisoudil svou letoru erotickou. Nikde Svatopluk Čech nevyložil svého platonismu lásky tak jasně a dopodrobna jako právě v »Ilkaru« a nikde ho nedoložil příběhem tak propracovaným, jakým jest zanícený vztah Pavla Vysockého ke Gabriele Sezimové, poměr to zuboženého studenta k půvabné dcerce zámožného měšťanstva. Po prvé rozvíjí Svatopluk Čech svou teorii milostného idealismu Pavlovým rozjímáním, když osnuje jeho první střetnutí s Gabrielou v' románě na plese třemšínském; Pavel, vida vcházející slečnu Sezimovou, uvědomuje si u vytržení, že její tvář shoduje se s onou vidinou ženství, kterou vždycky hledal a vždycky miloval, a že jest tedy jeho milostným osudem. Obšírněji vykládá básník svůj platonism lásky, když si Pavel ve vzpomínce oživuje své první seznámení s Gabrielou, jejíž krásné hnědé oko jej rázem okouzlilo. Svatopluk Čech tu praví o Pavlovi i o sobě: »Báj o ženě, stvořené z žebra mužova, chová v sobě snad hlubší význam. Zdá se mi, že v každé duši mužské spočívá obraz ženy, ozdobený veškerým půvabem, po němž tato duše touží. Ten obraz zůstává někdy po celý život pouhým snem, pouze duševní vidinou, v níž kochá se oko do sebe vhroužené. On míhá se pak duší básníkovou, když pěje své písně nejvzletnější, duší malířovou, když snaží se zachytiti alespoň stín jeho krásy bledými barvami na vzdorném plátně, snad i duší každého muže, když povznáší se z prachu všednosti v čistší, světlejší oblasti. Ten obraz zůstává mu v duši, i když kráčí životem po boku jiné ženy. Ale jsou lidé, jímž bůh ve snu vyjímá 229