Tyto názory Svatopluka Čecha, kryjící se úplně s politickým programem mladočeským a tkvějící kořeny v národních poměrech 70. let, volaly záhy po ztělesnění slovesném. V povídkách a arabeskách, vyvážených značnou měrou ze skutečného i fiktivního života venkovské šlechty v Čechách a obměňujících se zálibou motiv lásky mladého demokrata ke sličné šlechtičně, projevila se politická kritika Čechova jen skrovně, a to příležitostnými šlehy dobrodušné satiry; národní stránky šlechtické otázky se nedotkl ani v nejrozsáhlejších z nich, na př. v ))Oblacích«, »Mezi knihami a 1idmi« neb »Hovoru listí«. To zůstalo vyhrazeno jeho dílům veršovaným. Ale dříve než v látce současné nakreslil zcizáčtělou šlechtu i se svůdností nebezpečí, jaké znamená pro selský demokratism venkova, oslavil v eposu historickém vzorného šlechtice staročeského, který s věrností národnímu státu, jazyku a náboženství spojuje poctivou lidovost; rvenická selanka ve »Václavu z Michalovic« jest po svém způsobu také kritikou českých aristokrati'I devatenáctého století. Tématické řešení problému venkovské šlechty ~ jejího poměru ke stavu selskému podal Svatopluk Čech značně později, v druhé polovici let 80. a doplnil jim své básnické rozbory života na českém venkově, jehož starodávné, patriarchální útvary jsou rozkládány novodobými jevy a proudy sociálními; i druží se toto časové dílko »Zpěvník Jana Buriana« co nejtěsněji duchem i formou k »Lešetínskému kováři« jako idyla tendenční. Slovesných děl, v nichž se šlechtická otázka česká osvětluje a řeší stavbou děje, kresbou povah neb alespoň proudem diskuse, jest před »Zpěvníkem Jana Buriana« poskrovnu; ba i tendenčních projevů lyrických, nesoucích se k tomuto časovému tématu, nenalézáme tolik, kolik bychom očekávaH podle současné pub1icistiky. Příliš dlouho udržovala se při životě pohodlná konvence předbřeznová, že šlechtici jsou v národě i ve společnosti povolanými naplniteli poslání humanitního, a nebyl to pouze individuální výraz vděčné dvornosti, oslovoval-li fr. L. Čelakovský své urozené mecenáše verši: »Slunce knížata vy svém jste u národu! Leč z jasných pramenů plyň na lid uznalý dobrodějně vaše světlo a teplota; líbeznoť v nehynoucím srdcí chrámu obývati.« Právě spisovatelka, jejiž srdce nejhoroucněji bilo pro lid a která před· jinými budila skutečné sociální svědomí, Božena Němcová, dala životný tvar básnický názoru o zvláštní úloze šlechty ve společnosti, a ušlechtilí aristokraté, s nimiž se v české výpravné próse hlu 203