příklad Adolfa Heyduka, který zvláště v dějinné idyle o Oldřichu a Boženě r. 1879 rozměnil skrovnou epickou jistinu na drobnou minci erotických písniček. U Čecha jest jich v celku devět, ale poslední není než nepatrnou variací zpěvu předchozího. V cyklu má zvláštní místo také proto, že v ní prvek milostný ustupuje značně do pozadí a: že jest v podstatě starší než skladba ostatní; jest to velice zdařilá elegie »Lešetínské zvony«, která původně mluvila o zvonech třemšínských. Písně, z nichž čtyři prostřední, vyčerpávající až na dno motivy loučení a odluky, seskupil básník do celistvého cyklu, jsou vkládány střídavě do úst Václavovi a Lidušce; i tvoří zaokrouhlené dvojice. Jestliže Václav nad kovadlinou notuje nedočkavou píseň o kynoucím shledání večerním s milenkou a proplétá ji ujišťováním radostně bezpečné lásky, odpovídá mu Liduška stejně jistou a plesavou písní o setkání pod hvězdnatým nebem; motiv snubního prstýnku se vrací a stupňuje se v dív6iných ústech naději v otecké požehnání a v nedaleký sňatek; onde rostl popěvek zcela z úlohy mladého kováře, tuto vznikal z nálady večerní. Soustavně propracovanou situační lyrikou jest i cyklus rozchodu, vložený do sedmého oddílu přímo před rozloučením milenců. První dvě písně, Václavova o doprovodu dívčině a Liduščina o kukačce, myšleny jsou jako hudební dekorace poslední společné chůze snoubenců; druhé dvě, Václavova o plačící milence, a Liduščina o útěše, skryté v snubním prstýnku, mají býti výrazem nastalé již odluky. Ve všech do mlh rozloučení svítí naděje shledání, .ve všech lešetínská krajina s idylickým, úplně neindividualisovaným svým půvabem poskytuje účastné kulisy nevinné a klidné lásce milenců, ve všech rodinná něha, prostoduchá nábožnost, pevná víra ve vítězství dobra dodává Václavovi i Lidušce naprostého bezpečí. Starodávná idealisace lidu a venkova, již bylo prodšeno líčení původního Lešetína a kovárny, jest podmínkou těchto naivních ohlalsů poesie prostonárodní, již dávno mrtvé v Čechách za doby, kam Svatopluk Čech položil svého kováře. V poslední dvojici písní, položené před líčení obecného rozvratu v Lešetíně, má nejprve slovo Liduška, a jako v prvním svém popěvku, vrací se opět k motivům večerním, tolik v Čechách oblíbeným od Hálkovy doby: hvězdy mají vzdálenému Václavovi zprostředkovati pozdrav nevěstin. Není-li tato erotická, nakadeřená a zdrobnělinami přeplněná hříčka bez titěrnosti, odpovídá na ni Václav elegií velmi mužnou a výraznou: celý starý Lešetin i se 13* 195