let, jimž Svatopluk Čech zůstával stále věren. Myslivý a málomluvný muž prudké výbušnosti, k dceři přísný na oko a přece hluboce něžný, bezohledně odmítavý k pánovitým cizákům a vlídně shovívavý k čeledi i k sousedům, vzdálený všeho pobožnůstkářství a při tom opravdově zbožný, slučuje ve své postavě starou českou tradici s občanskou uvědomělostí. Pod obrazem Husovým a Žižkovým čerpá horlivý čtenář z kroniky a zvláště z jejích kapitolo branném táborském bratrstvu nadšení a vzdor, cítě, kterak mezi dějinami a přítomností není podstatného rozdílu. Chápe velmi přesně, že vlna nepřátelského živlu, podmílající jeho vlastní majetek, jegt součástkou dějinného příboje germánského, jehož nával ohrožuje celé národní bytí; tato politická úvaha dodává kovářovu odporu mfa'vní síly. Věrná láska k rodičům a k rodné chatce prohloubila se v něm v tvrdošijnou věrnost zděděné půdě, z níž nechce postoupiti ani pídě a na níž míní vytrvati do posledního dechu; vůči tomuto zděděnému a posvátnému statku jeví se kováři všecko malicherným: zlato nabízené úskočným kapitalistou i lepší pohodlí na novém majetku, panská přízeň i možnost rozkvětu vlastní živnosti, takže na všecky nabídky odpovídá: dát u p e vně s t ojí m j a k o z ž u I y«, dá s v é půd y ne vyd á mni hro u d U«, »N e pod dám se, to Pll dam oje ... « Stále v nových obměnách vrací se vzdorné odhodlání neústupného kováře z Lešetína. Nevzpírá se důsledně pouze peněžním svodům cizího kapitálu, ale stejně odhodlaně a neústupně také jeho zákonným pomůckám; neuznává soudního rozsudku opřeného o křivopřísežné svědectví a vynuceného podplácením, opovrhuje ozbrojenou úřední exekutivou, stavě proti tomu všemu své právo na půdu, jednak přirozené, jednak zděděné, které jest v souhlasu s božskou spravedlností. I v přesvědčení náboženském jest Lešetínský kovář v podstatě konservativec a legitimista, jenž se odhodlává ke vzpouře proto, že nemůže snésti rušení starého řádu; výboj továrního kapitalismu stejně jako násilná germanisace jsou v očích tohoto humanisty ze školy Kollára a Šafaříka velkou bezbožností. Boha oslovuje kovář tam, kde protestuje proti poněmčování dětí v nové škole lešetínské, a s vroucí naléhavostí, jež připomíná slavnou modlitbu B. Němcové v »Pohorské vesnici«, táže se v krásné apostrofě, zda Stvořitel, původce kouzelné rozmanitosti v přírodě, může klidně přihlížeti k tomu, jak dětem se odnímá jejich mateřská řeč. Rovněž odvolává se k nejvyššímu Soudci na nebesích, když proti napsanému úřednímu rozkazu staví své »čisté, 189